کود میکرو

قیمت خرید کود منگنز همراه با مشخصات

کود سولفات منگنز چینی

خرید کود منگنز، در صورت بروز علائم کمبود در گیاه  ضروری می باشد. منگنز (Mn) یک ریز مغذی مهم برای رشد و نمو گیاه است و در مقایسه با آهن، در جایگاه دومین مقدار ضروری مورد نیاز گیاهان قرار دارد. منگنز نقش متابولیک را در بخش‌های مختلف سلول‌های گیاهی حفظ می‌کند. در گیاهان، 17 عنصر ضروری برای رشد و تولید مثل وجود دارد که منگنز یکی از این 17 عنصر ضروری است. همچنین منگنز نقش کلیدی در چندین فرآیند فیزیولوژیکی به خصوص فتوسنتز دارد. کمبود این ماده مغذی می‌تواند مشکلات زیادی را برای گیاهان و درختان به وجود آورد. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا با کود منگنز به سادگی آشنا شوید و در ادامه بتوانید یک خرید کود منگنز بسیار خوبی داشته باشید.

کود منگنز

مشخصات کود منگنز

کود منگنز یا به عبارت دیگر manganese-fertilizer در به وجود آمدن کلروپلاست و سیستم‌های آنزیمی گیاهان تاثیر زیادی دارد و زمانی که از کود منگنز استفاده می‌شود، فتوسنتز گیاهان بهتر و بیشتر می‌شود و این امر باعث بهبود کیفیت محصول و تولید بیش از پیش آن می‌شود.

همان طور که در ابتدا به آن اشاره شد، کود منگنز یکی از ریزمغذی‌های مهم در گیاهان است. کود منگنز یک کود مهم و ضروری است که می‌تواند نیاز خاک‌ها به منگنز را تامین کند. کود منگنز را به صورت چال کود و یا به صورت ادغام با آبیاری گیاه مصرف کرد.

نکته‌ی قابل توجه در خرید کود منگنز این جا است که باید به مقدار مصرفی این کود توجه کرد. اگر گیاه شما مقدار خیلی کم و یا مقدار خیلی زیادی از کود منگنز را دریافت کند، دچار مشکل می‌شود. این مشکل سبب رشد نامناسب گیاه و مسمومیت گیاه می‌شود و در آخر گیاه از بین می‌رود.

از معروف‌ترین و پر کاربردترین کودهای منگنز، می‌توان به کود منگنز سولفات که حاوی 16 و یا 22 درصد منگنز است اشاره کرد. این مدل کود را در خاک‌های اسیدی و در خاک‌های قلیایی می‌توان استفاده کرد. در نتیجه اولین شرایطی که در خرید کود منگنز شما تاثیر دارد اسیدی و یا قلیایی بودن خاک است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع کود به شما پیشنهاد می شود مقالات کود مینرال تکسا و کود 10 ایکس شوک را مطالعه کنید.

مزایای استفاده از سولفات منگنز

زمانی که شما به فکر خرید کود منگنز می‌افتید، قطعا مزایای بسیار زیاد آن را می‌دانید. اگر مزایای این کود فوق العاده را نمی‌دانید، این قسمت مناسب شما است. یکی از بزرگ‌ترین مزایای کود سولفات منگنز روش استفاده و کاربری بسیار آسان آن است. به طور کلی یک کود سولفات منگنز این مزایا را دارد:

  • افزایش مقاومت گیاهان در مقابل علت‌هایی که باعث بیماری‌ ریشه و یا بخش‌های دیگر گیاه می‌شود.
  • رنگ برگ‌ها و تغییر آن‌ها به رنگ سبز تیره در گیاهان و مخصوصا درختان نخل را بهبود می‌بخشد.
  • شرایط مناسب و مورد نیاز را برای انجام فرآیند فتوسنتز توسط گیاهان مختلف را فراهم می‌کند.
  • اسیدهای آلی طبیعی، سورفکتانت‌ها، آنزیم‌ها، اسیدهای آمینه، محرک‌های زیستی و بافرها را برای گیاه تامین می‌کند.
  • فرآیند متابولیسم نیتروژن در گیاه را تحریک و فعالسازی می‌کند.
  • در بهبود فرآیند تنفس در گیاه کمک می‌کند.
  • در بهبود تقسیمات سلولی و زایایی گیاه کمک می‌کند.
  • گیاه را به جوانه‌زنی گرده، رشد لوله گرده و افزایش سلول‌های ریشه تحریک می‌کند.
  • منگنز در ترکیب با منیزیم، آهن و روی به یک کاتالیزور غذایی عالی و محرک فرآیندهای آنزیمی و بیوشیمیایی در گیاه تبدیل می‌شود.
  • توان گیاه در تحمل تنش‌های محیطی را افزایش می‌دهد.
  • قابل استفاده در تمام طول سال و مراحل مختلف رشد و محصول‌دهی گیاه قابل استفاده است.
  • منگنز یک عامل اصلی در سیستم‌های مختلف بیولوژیکی از جمله جذب نیتروژن است.
  • شرایط و متریال مورد نیاز فرآیند ATP در گیاه را تامین می‌کند.
  • عامل مهمی در تامین ویتامین‌ها برای کلروفیل‌سازی است.

علائم کمبود منگنز

علائم کمبود منگنز اغلب اوقات شبیه علائم کمبود آهن به نظر می‌رسد، به صورت کلروز بین رگبرگی که به شکل برگ‌های زرد با رگبرگ‌های سبز است، روی برگ‌های جوان ظاهر می‌شود. گاهی اوقات لکه‌های برنزه و فرورفته‌ای نیز در نواحی کلروتیک بین رگبرگ‌ها ظاهر می‌شود.  از دیگر علائمی که نشان می‌دهد فقر منگنز در حال رخ دادن است، می‌توان به کوچکی اندازه برگ، تغییر شکل و پیچ خوردگی لبه برگ‌ها اشاره کرد. همچنین رشد گیاه نیز در اثر کمبود منگنز ممکن است کاهش بیابد و متوقف شود. کمبود منگنز می‌تواند زمانی رخ دهد که PH محیط رشد از 6.5 بیشتر شود.

کمبود منگنز در گیاه همچنین می‌تواند ناشی از نامناسب بود PH  و درصد بالای آهک خاک،  استفاده بیش از حد از  برخی کودها، که معمولا می تولند بر جذب کود منگنز تاثیر منفی داشته باشد.  آبشویی عناصر غذایی در اثر آبیاری سنگین خصوصا در خاک های سبک و یا استفاده بیش از حد از کود آهن  در بروز کمبود کود منگنز در گیاه موثر است. پس خرید کود منگنز  با کیفیت می‌تواند به راحتی از این مشکلات جلوگیری و کمبود در گیاه را جبران کند.

اگر از سولفات منگنز بیش از حد استفاده شود گیاه دچار مسمومیت می‌شود. علائم مسمومیت با منگنز با لکه سوخته گی نوک و حاشیه برگ‌های قدیمی یا به صورت لکه‌های قهوه‌ای مایل به قرمز روی برگ‌های قدیمی آغاز می‌شود. مسمومیت شدید ممکن است باعث شود که لکه‌ها بیشتر و بزرگ‌تر شوند و لکه‌هایی روی برگ‌های قدیمی‌تر ایجاد شود. در سطوح با pH کمتر از 5.5، منگنز بسیار محلول است و علائم مسمومیت به خصوص در شمعدانی‌ها، گل همیشه بهار، شایع‌تر است.

علائم کمبود منگنز

نقش منگنز در گیاه

همان طور که دیدیم، منگنز مزایای فراوانی دارد و خرید کود منگنز یکی از موارد مهمی است که باید برای حفاظت از گیاهان انجام داد. منگنز در گیاهان به عنوان عامل اصلی در سیستم‌های بیولوژیکی مختلف از جمله فتوسنتز، تنفس و جذب نیتروژن استفاده می‌شود. همچنین در جوانه زنی گرده، بهبود در رسیدگی میوه، مورد نیاز برای تشکیل کلروفیل، رشد لوله گرده، طویل شدن سلول ریشه و مقاومت در برابر پاتوژن‌های ریشه نقش دارد.

منگنز باعث می‌شود که عمل تجزیه آب به منظور تولید اکسیژن بهتر و موثرتر انجام شود. با خرید کود منگنز به گیاهان خودتان این ویژگی‌ها را هدیه می‌دهید:

  1. موثر در فرآیندهای آنزیمی
  2. موثر در احیای نیترات
  3. حضور موثر و لازم در تشکیل بذر همه‌ی محصولات
  4. موثر در متابولیسم پروتئین
  5. موثر در خنثی کردن رادیکال‌های آزاد
  6. بهبود در سرعت جوانه زنی گیاه
  7. موثر در تولید اسید آسکوربیک و ریبولاوین
  8. موثر در تولید کاروتن‌ها
  9. یکی از عناصر مهم غذایی برای عملکرد بهتر درختان پسته
  10. یکی از عناصر مهم ریز مغذی برای تغذیه سیب زمینی و غلات

کمبود منگنز

انواع کود منگنز

کود منگنز موجود در بازار به فرمهای مختلف و فورمول های متفاوت وجود دارد به عنوان مثال، می‌توان به سولفات منگنز، کود مایع منگنز، کود منگنز گرانوله و   و منگنز پودری اشاره کرد. در داخل کشور ایران کود سولفات منگنز  تولید می‌شود. از آن‌جایی که خاک‌های زراعتی کشور ایران قلیایی هستند، نیاز به کودهایی اسیدی مثل سولفات منیزیم دارند. ترکیبات کود سولفات منگنز ایرانی، دارای ۳۲ درصد منگنز است. این نوع  از کود منگنز برای خاک‌های  قلیایی مناسب است.

باغداران و کشاورزان برای پرورش هر چه بهتر محصول خود به یک خاک حاصلخیز با مواد مغذی  کافی نیاز دارند. اگر منگنز به مقدار مناسب به گیاه برسد، باعث می‌شود که سطح برگ در گیاه افزایش یابد و عملکرد و کیفیت محصول نیز افزایش می یابد. زمانی که از کود سولفات منگنز در باغ‌های پسته استفاده می‌شود، باعث بهبود کیفیت محصول پسته می‌شود. اگر تصمیم گرفتید که از این کود استفاده کنید باید بدانید که غلظت مناسب این برای گیاهان مختلف متفاوت است و بستگی به کیفیت خاک نوع گیاه و سن آن دارد.

یکی دیگر از انواع کودهای سولفات منگنز، کود سولفات منگنز گرانوله است که یک کود منگنز دانه‌بندی شده برای استفاده در خاک‌های زراعتی است. کود سولفات منگنز گرانوله به سادگی منگنز مورد نیاز را در خاک‌های قلیایی در اختیار گیاه قرار می‌دهد. به همین خاطر، بهتر است که منگنز را به صورت گرانوله در خاک‌های قلیایی و به جای محلول پاشی آن استفاده کرد.

 

کلات منگنز چیست؟

کود کلات منگنز  در خاک به راحتی برای گیاه قابل جذب است. منگنز در عمل فتوسنتز، شکل گیری سبزینه گیاه، متابوبیس مگیاه، سنتز آمینو اسید و در فرآیندهای آنزیمی نقش بسیار مهمی دارد.

یکی  از انواع کلات های منگنز، حاوی 13 درصد منگنز است و به صورت محلول پاشی نیز می توان از آن استفاده می‌شود. اگر گیاهان شما زراعی هستند در هر هکتار 1 تا 2 کیلو گرم مورد نیاز است و اگر گیاهان شما باغی هستند در هر هکتار 1 کیلو گرم قابل استفاده است. میزان مصرف بسته به نوع گیاه کیفیت خاک و آب و سن گیاه متغییر است حتما قبل از مصرف از کارشناسان با تجربه مشاوره بگیرید.

کلات منگنز

نحوه مصرف منگنز

بعد از تشخیص نیازمند بودن خاک مزرعه و باغ به منگنز  بایستی اقدام به خرید کود منگنز کرد اطلاع از شیوه مصرف کود منگنز بسیار مهم است. کود منگنز سولفات را به چندین شیوه‌ی گوناگون می‌توان مصرف کرد. مثلا در کشت باغی و زراعی، کود منگنز سولفات به روش‌هایی مثل چال کود و کانال کود و محلول در آب استفاده می‌شود. اگر از کود منگنز سولفات به میزان زیادی استفاده کنید، یک حالت سمی در خاک مورد نظر به وجود می‌آید. زمانی که می‌خواهید از این کود استفاده کنید به این نکته دقت کنید که باید از آن به مقدار کم و بسیار ناچیزی استفاده شود؛ در غیر این صورت صدمات جبران ناپذیری در انتظار شماست.

در خاک مقداری منگنز وجود دارد. وقتی که سنگ‌های معدنی تجزیه می‌شوند باعث می‌شوند که در خاک منگنز زیادی به وجود بیاید. از نظر فراوانی در پوسته زمین، ابتدا آهن و سپس منگنز در پوسته‌ی زمین وجود دارد. به ازای هر کیلو گرم از خاک، منگنزی به اندازه‌ی 200 الی 600 میلی گرم در خاک وجود دارد.

در کل، کود منگنز در خاک سه حالت دارد. پایدارترین اکسید منگنز در خاک، دی اکسید منگنز است و اگر محیط اسیدی شود، میزان حلالیت آن افزایش پیدا می‌کند. دیگر حالت‌های منگنز مثل، کربنات، سیلیکات منگنز و هیدروکسید، بیشتر از اکسید منگنز، محلول هستند و درجه حرارت آن‌ها با PH خاک رابطه‌ی عکس دارد.

بیشتر در خاک‌های آهکی و مواد آلی کم، ما کمبود منگنز مثل بقیه‌ی عناصر ریز مغزی داریم. اثرات کمبود منگنز، در اولین مرحله به سراغ برگ‌های جوان گیاه می‌رود. زمانی که می‌خواهید این کمبود منگنز را برطرف کنید، بهتر است که از سولفات منگنز 28 الی 32 درصد منگنز، استفاده کنید. پس خرید کود منگنز با این ویژگی در اولویت قرار دارد. علاوه‌بر این استفاده، شما می‌توانید از این نوع کود، هم در خاک‌های اسیدی و هم در خاک‌های قلیایی استفاده کنید.

یک روش دیگر استفاده از سولفات منگنز به صورت محلول پاشی است. این محلول پاشی به این شکل است که به مقدار 5 در هزار، در محصولات باغی یا زراعی شما از کود منگنز استفاده می‌کنید و زمان مصرف آن هم 1 ماه پس از سبز شدن گیاه است.

همچنین برای مصرف کود منگنز می‌توانید از کود مایع منگنز استفاده کنید. یادتان باشد که این کود را باید قبل از استفاده خوب هم بزنید و حتما آن را با آب رقیق کنید. زمانی که این کار را انجام می‌دهید اثر گذاری کود مایع منگنز دو برابر می‌شود و از رخ دادن مسمومیت گیاهی با منگنز غلیظ جلوگیری می‌کند.

مقدار مصرف منگنز

مقدار مصرف کود منگنز در هر گیاه و درختی متفاوت است و مقدار ثابت و پیش فرضی ندارد. مثلا در درختان در فصل زمستان، به ازای هر درخت باید در قسمت میانی که سایه وجود دارد، یک چاله کند و به صورت چال کود و یا کانال کود به همراه کود حیوانی و کود گوگرد به مقدار 50 الی 200 گرم استفاده کرد.

کود مایع منگنز

قیمت کود سولفات منگنز

قیمت کود سولفات منگنز بستگی به درصد منگنز موجود در کود و وزن آن دارد. همچنین ایرانی و یا خارجی بودن کود منگنز نیز یکی دیگر از عوامل موثر در تعیین قیمت کود منگنز است. با در نظر گرفتن مقدار مورد نیاز برای باغ خود و نوع آن می‌توانید محاسبه کنید که قیمت تمام شده برای خرید کود منگنز شما چه میزان می‌شود.

فروش انواع کود منگنز

انواع کود منگنز و سولفات منگنز ایرانی و خارجی با کیفیت در فروشگاه نیاز کشاورز عرضه می شود در صورت نیاز به خرید کود منگنز با ما تماس بگیرید.

تلفن تماس: 09179166018

جمع بندی

دیدیم که منگنز یک عنصر واجب و ضروری برای هر گیاهی است و در صورت کمبود آن، گیاه دچار ضرر جبران ناپذیری می‌شود. میزان کود باید به اندازه باشد؛ اگر مقدار کود مصرفی بیش از حد باشد، گیاه دچار مسمومیت می‌شود. کود منگنز به صورت جایگذاری عمقی مثل چال کود و نواری و یا به صورت محلول پاشی مصرف می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *