دسته‌بندی نشده, کود تقویتی

قیمت خرید کود نیترات کلسیم همراه با مشخصات

کود نیترات کلسیم

قیمت خرید کود نیترات کلسیم

نیترات کلسیم یک ترکیب معدنی با فرمول Ca(No3)2 است. این ترکیب نوعی نمک بی­رنگ است که رطوبت هوا را جذب می­کند و معمولا به صورت تترا هیدرات یافت می­شود.  کودنیترات کلسیم علاوه بر تامین نیتروژن گیاه بخشی از کلسیم را تامین می کند. کلسیم یک عنصر بسیار مهم برای رشد گیاه  است که در افزایش مقاومت گیاه به تنش های محیطی موثر است. مصرف نیترات کلسیم همچنین در کیفیت و کمیت محصولات نقش موثری داشته باشد. در ادامه به توضیح ضرورت خرید نیترات کلسیم خواهیم پرداخت.

نیترات کلسیم

مزایای استفاده از نیترات کلسیم

مزایای خرید نیترات کلسیم و استفاده از آن عمدتا در حوزه­ ی کشاورزی مورد بررسی قرار گرفته است. از ویژگی­های مهم این کود این است که به آسانی از دسترس گیاه خارج نشده و کود آن به مقدار زیاد در دسترس ریشه قرار می­گیرد، همچنین مقدار کمی از کود نیز، به صورت سطحی جذب خاک می­شود. کود کلسیم نیترات از منابع اصلی برای تامین ازت و کلسیم مورد نیاز خاک در زمین­های زراعی و باغی است و جذب کاتیون­های کلسیم، پتاسیم و منیزیم را افزایش می­دهد.

جهت مطالعه بیشتر درباره دیگر کودها اینجا کلیک کنید: کود مینرال تکسا

مزایای خرید نیترات کلسیم و مصرف آن در کشاورزی:

  • افزایش وزن و کیفیت محصولات، مثلا غده ها، ریشه­ های پیازی و افزایش رشد اندام های هوایی
  • بهبود ظاهر و رنگ محصول
  • افزایش مقاومت گیاه نسبت به بیماری­ها و آفات
  • افزایش استحکام سطح خارجی محصول و خاصیت انبارداری
  • تحریک ریشه­ زایی

 

علائم کمبود کلسیم

در ابتدا کمبود کلسیم به صورت نکروز موضعی در بافت ظاهر می­شود که می­تواند منجر به ایجاد توقف در رشد گیاه شود. ایجاد نکروز در کناره­ی برگ­های جوان یا پیچ­ خوردگی برگ­ها که در انتها می­تواند باعث مرگ جوانه­ های حاشیه­ای و نوک ریشه شود. کمبود کلسیم همچنین می­ تواند با علامت­هایی مانند کاهش قد، کاهش تعداد گره­ها و یا کوچک شدن سطح برگ همراه باشد.

می­توانیم به طور خلاصه بگوییم علائم کمبود کلسیم شامل موارد زیر است:

  • سوختگی موضعی در انتهای میوه گوجه فرنگی یا هندوانه
  • نازک شدن ضخامت دیواره سلولی
  • قاشقی شدن برگ­های جوان
  • بد شکلی میوه
  • کاهش خاصیت انبار داری

کمبود کلسیم در گوجه

نقش کلسیم در گیاه

کلسیم یک عنصر ضروری برای رشد و نمو گیاهان در شرایط ایده ­آل و بدون تنش است از این رو عملکردی دوگانه دارد، زیرا نه تنها عامل مهمی برای پایداری دیواره و غشای سلولی گیاه است، بلکه به عنوان پیام ­آور ثانویه در بسیاری از فرآیندهای رشدی و فیزیولوژیکی (مانند واکنش گیاه به تنش زیستی) عمل می­کند. درک وجود عامل غیر خودی باعث هجوم یون­های کلسیم به داخل سیتوزول شده و در نهایت منجر به دفاع می­شود. حفظ هموستاز داخل سلولی کلسیم برای توانایی تولید سیگنال ضروری است. بررسی این دانش­های کنونی، مکانیسم­های جذب و انتقال کلسیم، هموستاز سلولی و تولید سیگنال را توصیف و در مورد پیامدهای احتمالی وضعیت تغذیه­ای گیاه با توجه به کلسیم صحبت می­کند.

کلسیم نقش مهمی در تشکیل دیواره­های گیاهی داشته و همچنین برای تولید دانه در برخی از گیاهان نیز ضرورت دارد. این امر به آن علت است که کمک می­کند تا انتقال پروتئین در گیاه از طریق دیواره­ها صورت گیرد و سم زدایی گیاهان را با خنثی نمودن اسیدهای موجود تنظیم کند. همچنین خرید کلسیم نیترات و استفاده از کلسیم به صورت نیترات، ایده­آل­ترین فرم استفاده است که برخلاف مواد دیگر، در آب محلول بوده و به راحتی در دسترس گیاه قرار می­گیرد.

علائم کمبود کلسیم در سیب

آنالیز نیترات کلسیم

همانطور که اشاره شد، خرید نیترات کلسیم و به کار بردن آن در کشاورزی بسیار رایج است. این ترکیب از کود های پرمصرف در کشاورزی است که به رنگ سفید است. این کود یکی از منابع قابل دسترس برای تامین ازت و کلسیم می باشد  کود نیترات کلسیم محلول در آب بوده و به دلیل حلالیت بالای آن در کشت­های هیدروپونیک استفاده می­شود. در ادامه نیز ویژگی­های این ترکیب و مزایای خرید کلسیم نیترات را بررسی خواهیم کرد:

  • فرمول شیمیایی: Ca(No3)2
  • میزان حلالیت در آب: 370 گرم بر لیتر (در دمای 20 درجه سلسیوس)
  • میزان اسیدیته محلول: 6_5

آنالیز نیترات کلسیم بیان می­کند که این ترکیب یک کود با حلالیت بالا و رنگ سفید است. همچنین دو نوع ماده مغذی داردکه توسط گیاه جذب می­شود. این ترکیب شامل 15.5% نیتروژن (N) و 19% کلسیم (Ca) است. 14% ازت از نیترات (No3) و 1.5% ازت از آمونیوم (NH4) سرچشمه می­گیرد. اکسید کلسیمی که در این ترکیب وجود دارد کاملا در آب محلول بوده و همینطور با وجود دو ماده مغذی که برای گیاه ضروری است از آن برای کشت محصولات پر نیاز و پر مصرف از جمله سیب، گوجه و… استفاده می­کنند. همچنین بهتر است اشاره کنیم که استفاده از کود کلات کلسیم یا کلسیم بور نیز باعث افزایش کیفیت و کمیت محصولات می‌شود. در کودهای کلات شده، ریز مغذی‌هایی چون کود آهن، کلسیم و … توسط موادی احاطه می‌شوند و این موضوع باعث افزایش جذب این مواد از خاک می‌شود و در نتیجه تاثیرات بسیار مثبتی بر محصولات دارد.

زمان مصرف نیترات کلسیم

کود برای گیاهان همانند غذا برای ما انسان­ها است. همانطور که ما نمی­توانیم بدون سه وعده غذایی روز خود را سپری کنیم، گیاهان نیز برای رشد و نمو به مواد مغذی نیاز دارند. کودهای گیاهی علاوه‌بر برطرف کردن این نیاز، با آفات و بیماری­های گیاهی مبارزه می­کنند و سعی بر تولید میوه و محصولات پر بار دارند.

کلسیم از عناصر کم تحرک بوده و نمی­تواند به خوبی از بخش­های پیر به بخش­های جوان انتقال یابد. در نتیجه سبب از بین رفتن یا سوختگی بخش­های گیاه خواهد شد. البته استفاده از کود کلسیم این مشکلات را برطرف می­کند. باید بدانیم که در انتخاب کود علاوه بر این که به اسیدی یا قلیایی بودن خاک توجه کنیم، در نظر داشته باشیم که با توجه به عدم جابه‌جایی کلسیم در درون گیاه، برخورداری از یک منبع محلول کلسیم در دوره­ی رشد را در الویت کار خود قرار دهیم.

مقدار مصرف نیترات کلسیم

به طور کلی خرید  نیترات کلسیم هیدراته و استفاده از آن باید با توجه به دستوری که روی بسته­ها نوشته شده انجام شود که برای هر گیاه میزان متفاوتی دارد و در این بخش آن را بررسی خواهیم کرد:

گوجه و سیب­ زمینی:

بهترین زمان مصرف کود کلسیم برای این محصولات، در اوایل دوره رشد آن‌ها است. همینطور مقدار مصرف برای این محصولات بین 5 تا 7 کیلوگرم برای هر هکتار  است که به صورت محلول در آب مصرف می­شود.

درختان میوه دانه­ دار و هسته­ دار:

برای چنین محصولاتی خوب است تا پس از خرید نیترات کلسیم، برای هر هکتار، بین 1 تا 2 کیلوگرم آب را در هزار لیتر آب حل کرده و در هفته به صورت محلول پاشی آن را برای گیاهان استفاده کنیم. همچنین بهترین زمان مصرف این ماده در بازه­ی رشد آن‌ها است.

درخت مرکبات:

برای مرکبات کافی است هر 15 روز بین 5 تا 7 کیلوگرم کود کلسیم نیترات را همراه با آب در فصل رشد آنها مصرف کنیم.

گندم، برنج، جو:

در هنگام خرید نیترات کلسیم و کود مصرفی برای این محصولات، باید توجه کنید که نیترات کلسیم مایع باشد. برای هر هکتار از این زمین­های زراعی، 2 تا 5 لیتر کود کلسیم نیترات کافی است. زمان طلایی برای استفاده از این کود برای محصولات نیز ابتدای پنجه­زنی تا مشاهده­ی گره دوم در ساقه آن‌ها است.

حبوبات:

برای هر هکتار از حبوبات نیز می­توانیم، پیش از زمان گلدهی با خرید نیترات کلسیم مایع به مقدار بین 2 تا 4 لیتر، از آن به عنوان کود استفاده کنیم.

درخت زیتون:

برای این درخت، دو زمان برای استفاده از آن وجود دارد که یکی پیش از گلدهی و دیگری در زمان ریزش برگ است. مقدار استفاده از آن نیز، سه لیتر کلسیم مایع برای هر هکتار است.

 

توصیه مهم: میزان مصرف کود نیترات کلسیم بستگی به نوع گیاه، نوع برند، شرایط خاک و مرحله رشد دارد میزان مصرف توصیه شده عمومی می باشد حتما قبل از مصرف با کارشناسان منطقه مشورت کنید.

با خرید نیترات کلسیم، می­توان در چه خاک­هایی از آن استفاده کرد؟

اکنون تولید کود با درصدهای مختلف کلسیم نیترات بسیار رواج یافته است. در کنار هم بودن این دو ترکیب برای محصولات و زمین­های زراعی فواید زیادی دارد و ارزشمند است. خرید نیترات کلسیم برای افزایش کیفیت محصولات و همچنین تولید فرآورده­های تازه بسیار پر اهمیت است و برای کشاورزان عامل مهمی به شمار می­آید. کود نیترات کلسیم از ایجاد لکه­های تلخ در میوه­ها جلوگیری می­کند، مانع چوب پنبه­ای شدن میوه­ها می­شود، از سرمازدگی و گرمازدگی میوه­ها جلوگیری می­کند و عمر گل و گیاهان را افزایش می­دهد.

استفاده از نیترات کلسیم، ارزش تغذیه­ای محصولات کشاورزی را بالا می­برد، ماندگاری را افزایش داده و از چروکیدگی میوه­ها جلوگیری می­کند. این قابلیت باعث می­شود تا میوه­ها، طراوت خود را برای طولانی مدت حفظ کنند و رشد خوبی هم داشته باشند. مقدار کافی کلسیم برای تغذیه­ی گیاهان، علاوه‌بر حفظ آن‌ها در برابر تنش­های آب و هوایی، اختلالات فیزیولوژیکی را به حداقل رسانده و به رشد محصولات کشاورزی و زراعی کمک می­کند.

به طور کلی خرید نیترات کلسیم و مصرف این این محصول به میزان مشخص، برای اصلاح خاک­های اسیدی استفاده می­شود. خاک­های اسیدی معمولا مقدار زیادی کربنات کلسیم، منیزیم و سولفات کلسیم مصرف می­کنند. در نهایت اگر هدف کار، تغییر PH نبوده و صرفا تامین میزان کربنات کلسیم گیاه باشد، می­توانیم با استفاده از کلسیم نیترات این کار را انجام دهیم.

کلسیم مایعحوه مصرف نیترات کلسیم

به طور کلی سه راه وجود دارد که کشاورزان و باغبانان با خرید نیترات کلسیم، آن را به محصولات خود اعمال کنند. 1. به عنوان کلسیم مایع به صورت محلول پاشی 2. کود آبیاری، 3. مصرف خاکی

  1. استفاده از کلسیم مایع یه صورت محلول پاشی: این روش برای موارد مختلفی از جمله؛ اصلاح پوسیدگی انتهای شکوفه، رفع لکه­های تلخ روی میوه­ها و لکه چوب­پنبه بهترین است. برای این کار ابتدا لازم است مقدار توصیه شده را در یک ظرف حل کنید و در مخزن سمپاش بریزید زمان محلول پاشی برگ و ساقه­ های گیاهان زمانی صورت گیرد که هوا خنک باشد.
  2. به عنوان مصرف خاکی برای این کار کود کلسیم نیترات خود را با  سطح خاک در محل آبیاری اطراف ریشه های موئین مخلوط کنید.
  3. به عنوان کود آبیاری: در این روش مقدار توصیه شده را در یک ظرف بریزید و کاملا حل کنید و به مقدار مورد نیار به آب ابیاری اضافه کنید.

قیمت خرید نیترات کلسیم

با توجه به مطالب گفته شده به این نتیجه می­رسیم که خرید نیترات کلسیم و مصرف آن، علاوه بر افزایش کمیت و کیفیت محصولات تولید شده، باعث افزایش درآمد کشاورزان نیز می­شود. بدیهی است که با پیشرفت راه­ها و ابزارآلات کشاورزی، تولید و مصرف مواد کم فایده مانند آهن، منگنز و… همراه با سایر کودهای آلی و شیمیایی ضروری خواهد بود. برای مثال، یکی از موادی که برای اصلاح شوری خاک مورد استفاده قرار می‌گیرد، کود ضد شوری است که انواع ارگانیک آن می‌تواند آسیب کمتری برای محیط زیست داشته باشد. قیمت این کودها نیز با توجه به کیفیت و مقدار آن می‌تواند متفاوت باشد. به عبارت دیگر، قیمت نیترات کلسیم و سایر کودها بستگی به نوع و وزن آن دارد.

از آنجایی که به طور معمول خرید نیترات کلسیم و از این قبیل محصولات، به صورت عمده بسیار به صرفه­ تر است، به کشاورزان توصیه می­کنیم تا بیشتر به طور عمده برای خرید آن اقدام کنند. قیمت خرید نیترات کلسیم به عوامل متفاوتی وابسته است. مثلا خوب است بدانیم که محصولات ایرانی در مقایسه با برندهای دیگر از قیمت پایین­تری برخوردارند. از موارد دیگری که در قیمت این کودها تاثیر دارد، موادی است که در آن‌ها به کار برده­اند. هرچه این مواد غنی­تر باشد، به تبع قیمت­ها نیز افزایش خواهد یافت. به علاوه همانطور که در بند قبلی اشاره کردیم، اندازه و مقدار این کودها نیز در میزان قیمت‌شان تاثیرگذار است.

نحوه خرید نیترات کلسیم

با دیدن این عنوان، شاید این سوال را بپرسید که چرا با این که کلسیم به طور طبیعی در خاک وجود دارد، لازم است تا کشاورزان نسبت به خرید نیترات کلسیم اقدام کنند؟ برای پاسخ به این سوال باید بدانیم کلسیم موجود در خاک به دلیل این که مواد آهکی را همراه خود دارد، برای گیاه قابل جذب نیست و قابلیت انحلال ندارد. همانطور که پیش از این نیز گفتیم، این کود از جمله نمک­های پر مصرف است که قابلیت انحلال بالایی با آب دارد، به طور مستقیم توسط گیاه جذب می­شود و مصرف آن رشد گیاه را افزایش می­دهد. کود کلسیم به دو صورت مایع و جامد در بازار وجود دارد که نوع مایع آن به طور مستقیم جذب شده و نوع جامد آن به صورت کلسیم پودری مصرف می­شود.

خرید نیترات کلسیم و مصرف آن، منجر به جذب کاتیون­های پتاسیم، کلسیم و منیزیم می­شود که منبع خوبی برای تامین مواد مورد نیاز گیاه می­باشند. نیتراتی که در این کودها وجود دارد، ایده­آل­ترین نوع نیتروژن است که توسط گیاه جذب می­شود و تاثیر بسیار خوبی بر رشد و محصول­دهی گیاه دارد.

اختلاط نیترات کلسیم با دیگر کودها

برای مخلوط کردن کلسیم نیترات، با آب لازم است مقدار لازم از این کود را به یک گالن آب اضافه و مخلوط کنیم. همینطور برای پیشگیری از بیمار شدن گیاهان و یا متعادل کردن  مواد مغذی در خاک، بهتر است در صورت لزوم از کود های پتاسه و سیلیسیم نیز استفاده شود

اگر کود گرانول نیترات کلسیم را تهیه می­کنید، می­توانید آن را با خاک مخلوط کنید. همچنین، می­توانید نیترات کلسیم خود را با آب آبیاری مخلوط کنید تا گیاه آن را از طریق ریشه جذب کند و یا این که شما آن را به برگ­های گیاه اسپری کنید.

نیاز کشاورز متخصص در عرضه انواع کود به شما کمک می کند تا بهترین خرید خود را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *