دسته‌بندی نشده

کود آلی کمپوست و ورمی کمپوست، مشخصات، مزایا و نحوه مصرف

کود آلی کمپوست و ورمی کمپوست، مشخصات، مزایا و نحوه مصرف

کود های آلی از تجزیه کودهای دامی، مرغی، ضایعات کشاورزی، زباله های شهری، بقایای گیاهی و ضایعات کارخانجات فراوری محصولات کشاورزی به دست می آید و برای اصلاح و حاصلخیزی خاک بسیار مناسب است. یکی از محاسن مهم افزایش مصرف کود های آلی کاهش آلودگی آب و خاک به مواد شیمیایی  و تولید محصول ارگانیک است.

 

انواع کود های آلی

کود کمپوست گیاهی: این نوع کود از بقایای محصولات کشاورزی مثل تفاله شیرین بیان، کلش، باگاس، و ضایعات کارخانجات فراوری محصولات کشاورزی به دست می آید این نوع کمپوست از لحاظ عناصر غذایی غنی بوده و به دلیل سبکی اصلاح کننده خاک های سنگین نیز است.

کود ورمی کمپوست: در فرایند تولید ورمی کمپوست از یک نوع کرم به نام ایزینیا فتیدا استفاده می شود مواد اولیه این نوع کود بیشتر کود دامی و بقایای گیاهی است. ورمی کمپوست از لحاظ عناصر غذایی یکی از غنی ترین کود های آلی است.

 

کمپوست زباله شهری:مواد اولیه این نوع کمپوست از زباله های شهری است که بیشتر از مواد گیاهی تشکیل شده، به دلیل وجود ضایعات شهری مثل مواد پلاستیکی و مواد شیمیایی مناسب کشاورزی  نیست. در کمپوست زباله شهری برخی از عناصر سمی مثل ارسنیک یافت می شود که برای گیاه مضر است از طرفی به دلیل وجود شیشه در این نوع کمپوست مورد استقبال بخش کشاورزی واقع نشده است.

کود کمپوست دامی: این نوع کمپوست از تجزیه کود های دامی به روش هوازی و بی هوازی تولید می شود. از لحاظ عناصر غذایی غنی بوده و از آن در جهت تغذیه گیاه و اصلاح بافت خاک  مورد استفاده قرار می گیرد.

کمپوست سلولوزی: کمپوست سلولوزی از تجزیه بقایای شاخ و برگ  و چوب درختان و ضایعات کارخانه جات صنایع چوب تولید می شود. این نوع کمپوست از لحاظ عناصر غذایی ضعیف می باشد و به دلیل وزن سبک آن بیشتر برای سبک کردن خاک های سنگین مورد استفاده قرار می گیرد.

کود های آلی نقش مهمی در حاصلخیزی خاک ها دارند، مصرف مداوم این نوع کود ها باعث افزایش پویایی و حاصلخیزی خاک می شود. استفاده از کود های آلی و کاهش مصرف کود های شیمیایی می تواند کشاورزی پایدار را توسعه دهد و از تخریب خاک و آلودگی آب های زیر زمینی جلوگیر کند.

مزایای کود کمپوست و ورمی کمپوست

کود کمپوست در صورتی که  از مواد اولیه باکیفیت تولید شده باشد و در فرایند تولید استاندارد ها  خوبی رعایت شده باشد زیانی برای کشاورزی ندارد. 

برخی از مزایای کود کمپوست

افزایش حاصلخیزی خاک

افزایش ماده آلی خاک

تعدیل PH خاک

افزایش تخلخل خاک های سنگین

افزایش ظرفیت نگهداری آب در خاک

کاهش مصرف آب

جلوگیری از  فرسایش خاک

افزایش جذب عناصر غذایی در خاک

مقدار مصرف کود کمپوست در مزارع و باغات

بیشترین میزان مصرف کود کمپوست در بخش زراعت و باغات مورد استفاده قرار می گیرد. میزان مصرف کود کمپوست در زمین های زراعی  بسته به نوع محصول، نحوه کاشت و نوع خاک متفاوت است به طور متوسط در زراعت هر هکتار بین 7 تا 15 تن کود کمپوست مورد نیاز است.  مقدار مصرف کمپوست در باغات نیز بسته به بافت خاک، نوع و سن درخت متفاوت است. به طور متوسط به ازای هر سال سن درخت بین 2 تا 4 کیلو کود کمپوست مورد نیاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *