کود تقویتی

مشخصات، قیمت و خرید کود گوگرد پودری، بنتونیت دار، گرانوله

Granular sulfur deficiency

در سایت نیاز کشاورزی خرید کود گوگرد پودری، گوگرد گرانوله، گوگرد مایع و بنتونیت دار با کیفیت بالا و قیمت مناسب صورت می گیرد.

خرید کود گوگرد مناسب با توجه به شرایط خاک و نوع گیاه بسیار مهم است انتخاب کود مناسب  علاوه بر بهبود  تغذیه گیاهی در افزایش مقاومت گیاه به تنش های محیطی موثر است  تغذیه مناسب همچنین می‌تواند خسارت ناشی از حمله آفات و بیماری ها را کاهش دهد. گوگرد همانند ازت، پتاس و فسفر  از نیازهای اصلی گیاه به شمار می آید. مصرف کود گوگرد علاوه بر تامین  نیاز گیاه بر روی خصوصیات  شیمیایی و بیولوژیکی گیاه تاثیر مثبت دارد.

Sulfur fertilizer

تاثیر کود  گوگرد بر خاک

گوگرد علاوه بر تامین عنصر گوگرد برای گیاه به عنوان یک کود در جهت اصلاح خاک های سدیمی، آهکی، و شورو سدیمی و بهبود ساختار فیزیکی و شیمیایی خاک ها مورد استفاده قرار می گیرد مصرف گوگرد باعث کاهش ph خاک های قلیایی می شود  و تا حدی نیز در تعدیل شوری خاک موثر است.

استفاده از گوگرد با کیفیت به میزان مناسب علاوه بر بهبود ساختار شیمیایی خاک به جذب بهتر عناصر غذایی کمک کند  همچنین گوگرد با افزایش سولفات خاک حلالیت فسفر آهن و روی را افزایش می دهد.

 

 تاثیر گوگرد بر کنترل آفات و بیماری

کودهای حاوی گوگرد به دلیل خاصیت اسیدی که دارند عوامل بیماری زای قارچی از جمله سفیدک را کنترل می کند. گاز گوگرد برای دفع حشرات نیز مفید است زمانی که پودر گوگرد در معرض آفتاب و دما قرار گیرد به شکل گاز در می آید و باعث کنترل آفات و برخی بیماری ها می گردد

نکته مهم: پاشیدن بیش از حد گوگرد پودری بر روی برگ ها باعث سوزندگی اندام هوایی می گردد

 

مزایای استفاده از کود گوگرد

  • افزایش فعالیت فتوسنتز
  • رفع کمبود گوگرد در گیاه
  • افزایش کیفیت و کمیت محصول
  • افزایش حلالیت عناصر فسفر آهن روی منگنز
  • کاهش مصرف کودهای ریزمغذی  و کودهای فسفاته
  • کاهش PH خاک
  • کنترل برخی از آفات و بیماریها
  • جلوگیری از تجمع نیترات در محصولات کشاورزی

 

 فرم قابل جذب گوگرد توسط گیاه

گیاه گوگرد را به فرم سولفات از خاک جذب می کند. گوگرد عنصری ابتدا بایستی اکسیده شده سپس به فرم سولفات دراید تا قابل جذب برای گیاه شود. اکسید اسیون گوگرد در خاک بسیار کند صورت می گیرد و این عمل توسط برخی از باکترب های اکسید کننده از جنس تیوباسیلوس انجام می شود. جمعیت این باکتری ها در خاک بسیار کم است برای سرعت بخشیدن به اکسید اسیون گوگرد لازم است باکتری های اکسید کننده به همراه گوگرد به خاک اضافه شوند تحقیقات نشان می دهد گوگرد به شکل دی اکسید گوگرد نیز از طریق برگ به صورت محدود جذب می شود

Sulfur absorption form

 

نقش گوگرد در گیاه

گوگرد یکی از عناصر  بسیار  حیاتی برای گیاهان است تاثیر زیادی بر فعالیت فتوسنتزی و رشد گیاه دارد خاک های ایران اغلب با کمبود گوگرد مواجه است اضافه کردن گوگرد به خاک به مقدار نیاز و در زمان مناسب می‌تواند عملکرد و کیفیت محصول را افزایش دهد گوگرد یکی از اجزاء  تشکیل دهنده اسیدهای آمینه است که در افزایش  پروتئین نقش بسیار مهمی ایفا می کند علاوه بر این سنتز کلرفیل هم به گوگرد نیاز دارد گوگرد همچنین  در  فعال سازی برخی آنزیم های فعال در فعالیت های بیوشیمیایی گیاه نقش مهمی ایفا می کند.

 

تاثیر کود گوگرد در خاک

درصد بالایی از گوگرد موجود در خاک به صورت آلی وجود دارد. گوگرد آلی  قابل جذب برای گیاه نیست  و برای اینکه گیاه بتواند آن را جذب کند  بایستی فرایند مینرالیزاسیون را طی کند.  طی فرآیند مینرالیزاسیون گوگرد آلی  به شکل سولفات (SO4-2) در می آید. این فرایند توسط میکروارگانیسم ها انجام می شود. خرید کود گوگرد با کیفیت و مصرف آن علاوه بر تغییر درساختار فیزیکی خاک بر PH خاک نیز تاثیر می گذارد. مصرف کودهای گوگردی می تواند تا حدودی  PH خاک را کاهش دهد. گوگرد همچنین فعالیت میکرو ارگانیسم‌های مفید خاک را که تحت تاثیر قرار می دهد. با افزایش فعالیت برخی میکروارگانیسم ها  ازت  خاک نیز افزایش می یابد.

 

  کود گوگرد مناسب کشاورزی

کود گوگرد از نظر منبع تولید به دو دسته گوگرد معدنی و گوگرد پالایشگاهی  تقسیم می شود. گوگرد پالایشگاهی ناخالصی کمتری دارد اما به راحتی در دسترس گیاه قرار نمی گیرد این نوع کود به دلیل عدم جذب سریع چندان توصیه نمی شود. گوگرد معدنی در صورت خلوص بالا و پایین بودن در صد آهک و عناصر  سمی برای کشاورزی مناسب است. در زمان خرید کود گوگرد معدنی حتماً از کیفیت بالای گوگرد مطمئن شوید. شرکت های زیادی در حال تولید گوگرد معدنی هستند که محصولات آنها کیفیت لازم را ندارد.

معمولاً اکثر خاک های ایران با کمبود گوگرد مواجه هستند برای تامین گوگرد مورد نیاز بهتر است ابتدا  از کود های سولفاته میکرو( سولفات آهن، روی، منگنز، مس) و ماکرو (سولفات پتاسیم، سولفات آمونیوم) برای رفع بخشی از کمبود استفاده شود تا علاوه بر تامین بخشی از گوگرد مورد نیاز گیاه برخی از عناصر ماکرو مثل پتاس، ازت، و عناصر میکرو مثل آهن روی منگنز و مس را نیز تامین کند در صورت کمبود شدید گوگرد می توانید از کود گوگرد معدنی با کیفیت استفاده کنید.

 

 چگونه اثر و کارایی کود های گوگردی را افزایش دهیم

استفاده از باکتریهای تیوباسیلوس می‌تواند اکسیداسیون خاک را افزایش دهد. در این شرایط جذب گوگرد سریعتر انجام می شود در صورت استفاده از گوگرد پتروشیمی و معدنی حتما از باکتری های اکسید کننده استفاده کنید. افزایش ماده آلی خاک با مصرف کود کمپوست و درگیر کود های آلی تجزیه شده نیز به افزایش جمعیت باکتری های مفید کمک می کند وجود رطوبت، تهویه مناسب خاک و دامنه PH مناسب در افزایش جذب گوگرد توسط گیاه در خاک کمک کند. اندازه  ذرات گوگرد گوگرد یکی دیگر از فاکتورهایی است که به جذب سریعتر آن کمک می کند. ذرات ریز گوگرد به دلیل افزایش سطح تماس در افزایش میزان اکسیداسیون موثر است .

 

دلایل کمبود گوگرد در خاک

  • مواد آلی کم در خاک خصوصیات خاک های شنی
  • آبشویی گوگرد در خاکهای سبک به دلیل آبیاری بیش از حد یا بارندگی زیاد
  • کشت گیاهان پر محصول  تخلیه گوگرد خاک
  • تنش آبی در در طول فصل رشد و تحرک پایین سولفات در خاک خشک
  • پایین بودن دمای خاک و کاهش سرعت معدنی شدن گوگرد دسته بندی کود های گوگرد

 

انواع کود حاوی گوگرد

کود گوگرد همانند بسیاری از کود های کشاورزی به فرم های پودر، گرانوله، مایع و با کیفیت های متفاوتی تولید و عرضه می شود. قیمت کود های گوگردی تولید شده بسته به نوع کود، کیفیت و درصد گوگرد متفاوت می باشد در ادامه به برخی از انواع کود های موجود در بازار اشاره می گردد.

 

1-گچ خام کشاورزی

این نوع از کود گوگرد دارای  18درصد گوگرد و  22 درصد کلسیم می باشد و که علاوه بر تامین گوگرد و کلسیم مورد نیاز خاک،  باعث کاهش ph نیز می گردد.

 

2-گوگرد پودری

گوگرد پودری  به دلیل خلوص بالایی که دارد در ضد عفونی کردن خاک و گیاه موثر است از این کود می توان  برای کاهش PH خاک استفاده کرد. از پودر گوگرد بیشتر به عنوان از بین برنده بیماری های قارچی و دور کننده حشرات مورد استفاده قرار می گیرد.

Powdered sulfur fertilizer

3- کود سولفات آمونیوم

گیاهان  سولفور را به صورت سولفات جذب می کند سولفات تحرک بالایی در خاک دارد به راحتی دچار آبشویی می شود خاک هایی که با کمبود سولفورو مواجه هستند می توان با استفاده از کود های سولفاته  این کمبود را جبران کنیم کود های گوگردی به فرم سولفاته به راحتی در دسترس گیاه قرار می گیرند.

سولفات آمونیوم یکی از مهمترین انواع کودهای سولفات است که  ۲۴ درصد گوگرد دارد  استفاده از این کود علاوه بر کاهش PH خاک می تواند ازت و  گوگرد مورد نیاز گیاه را تامین می کند

Ammonium sulfate

4-کود سولفات پتاسیم

از کود سولفات پتاسیم برای تامین پتاس و گوگرد  گیاه مورد استفاده قرار می گیرد در صورتی که رطوبت در محیط اطراف ریشه به مقدار کافی باشد  جذب سولفات آمونیوم  و سولفات پتاسیم به راحتی انجام میشود.

 

5-سولفات های ریز مغذی

سولفات های ریز مغذی مثل سولفات روی، سولفات آهن، سولفات منگنز، سولفات مس مقداری گوگرد دارند که می تواند بخش از نیاز گیاه به گوگرد را تامین کند. استفاده از این نوع کود ها علاوه بر تامین بخشی از گوگرد گیاه عناصر میکرو مورد نیاز گیاه را نیز تامین می کند.

Iron sulfate

6-کود فسفات ساده

کود فسفات ساده  دارای ۲۲ درصد فسفر ساده و ۱۶ درصد فسفر محلول و ۱1 درصد گوگرد است. فسفات ساده برای خاک هایی  که  با کمبود فسفات و گوگرد مواجه هستند مناسب است .

 

7-گوگرد بنتونیت دار گرانوله

گوگرد بنتونیت دار  به دلیل تامین گوگرد مورد نیاز گیاه بر رشد و فتوسنتز گیاه تاثیر داشته و در خاک نیز باعث  کاهش PH خاک می گردد. این کود به صورت گرانول تولید شده تا مصرف آن آسان گردد  کود گوگرد بنتونیت دار دارای حدود ۷۰ درصد گوگرد و مواد افزودنی می باشد که می تواند کمبود عنصر گوگرد را در گیاه جبران کند و همچنین  در اصلاح خاکهای   قلیایی می توان از آن استفاده کرد

 

8-گوگرد پتروشیمی

این کود  گوگرد آن بسیار بالا است اما به دلیل عدم جذب سریع  چندان مناسب کشاورزی نیست. در صورت استفاده از کود گوگرد پتروشیمی حتماً از باکتری های اکسید کننده استفاده کنید.

Petrochemical Sulfur

 9-گوگرد معدنی

گوگرد معدنی با برند های مختلف در بازار وجود دارد که متاسفانه بسیاری از آنها کیفیت پایینی دارند از گوگرد معدنی که درصد آهک آن زیر 5 درصد باشد و میزان گوگرد و اسید آن مناسب باشد استفاده کنید

 

میزان درصد گوگرد در کود های مختلف گوگردی

  • گوگرد عنصری 90 تا ۹۹%
  • سولفات آمونیوم فسفات ۱۴ تا ۲۰ درصد
  • سولفات منیزیم پتاسیم ۲۲ درصد
  • سولفات پتاسیم ۱۷ درصد
  • آمونیوم سولفات ۲۴ درصد
  • سولفات کلسیم ۱۵ تا ۱۸ درصد
  • آمونیوم تیوسولفات 12تا ۱۵ درصد
  • سوپر فسفات ساده ۱۱

 

معایب استفاده از کود گوگرد

گوگرد یک عنصر ضروری برای گیاه محسوب می شود اما در عین حال  استفاده بیش از حد از آن به دلیل بر هم زدن تعادل عناصر غذایی و ایجاد سمیت بر رشد و کیفیت میوه تاثیر گذاشته و ساختار شیمیایی خاک را تغییر می دهد.  آزمون خاک می تواند میزان دقیق  گوگرد مورد  نیاز را مشخص کند. همچنین استفاده از  گوگرد بی کیفیت  می تواند باعث کاهش کیفیت خاک و افزایش عناصر سمی در خاک گردد.

 

دلایل مصرف گوگرد در خاک

گوگرد با اهداف مختلفی از قبیل کاهش PH، تغییر ساختار شیمیایی و فیزیکی خاک، بهبود جذب عناصر غذایی، کنترل آفات و بیماریها و تامین گوگرد گیاه مصرف می گردد.

کاهش ph خاک

خاک هایی که PHبالایی دارند یا به اصطلاح قلیایی هستند گیاه در جذب بسیاری از عناصر خصوصاً عناصر میکرو مثل آهن روی منگنز  با مشکل مواجه می شود به همین دلیل لازم است  با استفاده از کود های گوگرد PH خاک کاهش یابد مصرف کود گوگرد  در خاک باعث تولید اسید سولفوریک در خاک  شود.

 

تامین گوگرد مورد نیاز گیاه

گوگرد  یک عنصر پر مصرف برای گیاه محسوب می شود و کمبود آن میتواند به شدت بر کیفیت و عملکرد محصول تاثیر بگذارد خاکهایی که با کمبود عنصر گوگرد مواجه هستند  بایستی بلافاصله با مصرف کودهای گوگرد  کمبود این عنصر مهم را در خاک جبران کنیم.

 

کنترل بیماری های گیاهی

برخی از عوامل بیماری زا به راحتی در خاکهای با PH قلیایی  فعالیت می‌کند  در صورتی که بتوانیم PH خاک را کاهش دهیم تا حدودی می توانیم برخی از این بیماری ها را کنترل کنیم  کاهش PH خاک مانع از فعالیت برخی از این  میکرو ارگانیسم ها مضر شده و شرایط را برای رشد بهترریشه در خاک فراهم کند. نمونه رایج مصرف پودر گوگرد در باغات انگور برای کنترل بیماری سفیدک می باشد. که هر ساله به وفور از گوگرد پودری برای کنترل این بیماری استفاده می شود.

 

علائم کمبود گوگرد در گیاه

گوگرد یک عنصر کم تحرک در گیاه بوده  که بر خلاف ازت علائم کمبود در  برگ های جوانتر  نمایان می شود در شرایطی که کمبود گوگرد در گیاه وجود داشته باشد برگهای پیر سالم هستند و برگهای جوان تر رنگ سبز روشن و در  کمبود شدید  رنگ زرد دارند در صورت کمبود شدید گوگرد زردی عمومی در گیاه قابل مشاهد است و به دنبال آن رشد  کاهش می یابد در صورت عدم جبران کمبود عملکرد و کیفیت محصولات تحت تاثیر قرار می گیرد در برخی از گیاهان  کمبود گوگرد باعث فنجانی شدن برگها می شود.

Symptoms of sulfur deficiency

گیاهانی که با کمبود گوگرد مواجه هستند اغلب برگ های کوچک و ساقه های باریک و کوتاه دارند  در اغلب موارد میوه گیاهان رشد کافی ندارند و رنگ آنها سبز روشن باقی می ماند

  • در گندم زردی عمومی در برگ های جوان  قابل مشاهده است و این زردی بین رگبرگ ها نمود بیشتری دارد.
  • در سیب زمینی نیز کمبود گوگرد به صورت زردی در ساقه گیاه و فرورفتگی برگ های جوان  قابل مشاهده است.
  • کمبود گوگرد در گیاه ذرت ابتدا در برگهای جوان به صورت زردی بین رگبرگها قابل مشاهده است و در حالت شدیدتر در حاشیه برگها و پایه ساقه قرمزی دیده می شود.
  • کمبود گوگرد در لوبیا به صورت سبز کم رنگ در کل بوته و بوته های ضعیف با  تعداد برگ و غلاف کم  قابل مشاهده است.

Sulfur deficiency in corn

مقدار مصرف گوگرد

اغلب خاک های ایران  PH بالایی دارند  مصرف کود های گوگرد در این نوع خاک ها ضروری می باشد. برای مشخص شدن میزان مصرف گوگرد بهتر است ابتدا آنالیزی از خاک گرفته شود سپس طبق آنالیز و شرایط خاک میزان دقیق گوگرد مورد نیاز محاسبه گردد و سپس اقدام به خرید کود گوگرد باکیفیت کنید.  مصرف بیش از حد گوگرد می‌تواند در جذب  دیگر عناصر غذایی اثرات منفی داشته باشد. خاکهای که PH بالاتری  دارند مقدار  گوگرد بیشتری نیاز است.

میزان مصرف گوگرد همچنین به درصد خلوص گوگرد بستگی دارد کود گوگرد هر چه خلوص بالاتری داشته باشد  مقدار گوگرد نیز کمتر می شود یکی دیگر از عواملی تاثیر گذار در میزان مصرف کود گوگرد بافت خاک می باشد.  مقدار مصرف گوگرد در خاکهای رسی  بیشتر از خاک های شنی است به طور متوسط میزان مصرف گوگرد  برای کاهش یک واحد PH  در خاکهای شنی لومی  حدود ۱۰۰ کیلوگرم کود گوگرد لازم است . در صورتی که این مقدار در خاک های رسی به ۲۵۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم افزایش می یابد.

به طور متوسط  میزان مصرف گوگرد در گیاهان زراعی  ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم می باشد این مقدار در خاکهای که شوری بالایی دارند  بیشتر است. مصرف گوگرد در باغات به ازای هر درخت با توجه به سن درخت و نوع خاک 1-3 کیلوگرم می باشد که به مصورت مخلوط با خاک در زیر سایه اندازه درخت مصرف گردد.

 

نکات مهم در زمان مصرف:

میزان مصرف کود گوگرد با توجه به بافت خاک، نوع کود گوگرد مصرفی، آنالیز خاک، PH خاک متغیر می‌باشد و حتماً قبل از خرید کود گوگرد از کارشناسان با تجربه  مشاوره  بگیرد .

در زمان خرید کود گوگرد با هدف رفع کمبود گوگرد در خاک، اصلاح ساختمان خاک و یا کاهش PH حتماً از خلوص بالای گوگرد مطمئن شوید

مصرف کود گوگرد همراه با باکتری های اکسید کننده می تواند فرایند تجزیه را سریعتر پیش ببرد.

گوگرد با خلوص ۹۹% و مش ۱۰۰ تا ۱۵۰ مناسب کنترل آفات و بیماری ها می باشد که به صورت پوششی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

زمان مصرف کود گوگرد

زمان مصرف کود گوگرد بستگی به نوع کود گوگردی و هدف مورد استفاده دارد. در کل کود گوگرد در همه فصل ها در فرم های مختلف قابل استفاده است  اگر هدف اصلاح خاک و تغذیه گیاه باشد بهترین زمان برای به دست آوردن بهترین نتیجه دراواخر فصل زمستان است.  در صورتی که بخواهیم برای کنترل آفات و بیماریها از گوگرد پودری استفاده کنیم بایستی در زمان رشد گیاه و با مشاهده اولین علایم مصرف گردد.

بهترین زمان مصرف کود گوگرد در زراعت قبل از کاشت می باشد که همراه با کودهای زیر کشت مورد استفاده قرار می گیرد. از کود گوگرد مایع نیز با هدف تغذیه می توان در طول فصل رشد استفاده کرد مصرف کود گوگرد در طول فصل رشد تاثیرچندانی بر اصلاح ساختمان خاک و کاهش PH ندارد  بهترین زمان مصرف کود گوگرد در باغات نیز در فصل  پاییز و زمستان می باشد.

 

نحوه مصرف کود گوگرد

گوگرد  پس از استفاده در خاک  بایستی توسط میکروارگانیسم ها به فرم قابل جذب برای گیاه تبدیل شوند در صورتی که جمعیت میکروارگانیسم ها در خاک به میزان کافی وجود داشته باشد کود مصرف شده  تا چندین سال در خاک باقی می ماند  بنابراین برای افزایش جمعیت میکرو ارگانیسم ها لازم است ماده آلی خاک را افزایش دهید.  با مصرف کود کمپوست، ورمی کمپوست، خاک برگ  و دیگر کودهای آلی  میتوان ماده آلی خاک را افزایش داد.

گوگرد بایستی توسط  میکروارگانیسم های هوازی  تجزیه شود در صورتی که شرایط برای فعالیت میکروارگانیسم های بی هوازی فراهم باشد گوگرد به سولفید هیدروژن تبدیل می شود که برای ریشه گیاهان بسیار خطرناک است قرار گرفتن گوگرد در عمق زیاد، یا در خاک هایی که تهویه مناسب ندارند می تواند میزان سولفید هیدروژن را در خاک افزایش دهد. بنابراین بهتر است کود گوگرد در عمق کم  قرار گیرد تا توسط میکروارگانیسم های هوازی براحتی تجزیه شود.

خرید کود گوگرد با قیمت مناسب

جهت دریافت مشاوره رایگان و سفارش خرید کود گوگرد با کیفیت با ما تماس بگیرید.

تلفن تماس 09179166018

09173523871

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *