کود پتاس

خرید کود نیترات پتاسیم کاملاً محلول در آب با قیمت مناسب همراه با مشخصات

در سایت نیاز کشاورز خرید نیترات پتاسیم، نیترات کلسیم، کود های ریزمغذی، پتاس بالا و NPK با قیمت مناسب صورت می گیرد.

تغذیه گیاه به صورت اصولی و با تاثیر گذاری بالا، در صورتی که با کمترین هزینه انجام شود راندمان تولید را افزایش می دهد.  کودهای شیمیایی با ترکیبات مختلف و کیفیت های متفاوتی در بازار عرضه می گردد. برای انتخاب و خرید کود مناسب ومرغوب  که مناسب گیاه و خاک شما باشد نیاز به یک سری اطلاعات در زمینه کیفیت و نوع مصرف انواع کود های کشاورزی دارید.  بالا بردن سطح اطلاعات در زمینه تغذیه گیاهی و دریافت مشاوره از کارشناسان با تجربه برای انتخاب بهترین ترکیب کودی علاوه بر افزایش عملکرد باعث کاهش هزینه های تولید نیز می گردد.

nitrat potasum

کود نیترات پتاسیم

پتاسیم نیترات کاربرد های مختلفی دارد و در صنایع مختلف از جمله کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد. با اضافه کردن اسید سولفوریک به نیترات پتاسیم اسید نیتریک تولید می شود. از این ترکیب به عناون مواد اولیه مواد منفجره مورد استفاده قرار می گیرد. در صورت استفاده از نیترات پتاسیم به دلیل قابلیت انفجار لازم است جوانب احتیاط را داشته باشیم.

کود نیترات پتاسیم دارای 12%  ازت به شکل نیترات (NO3) و  ۴2% (K2O) است. این کود درصد خلوص بالایی دارد و کاملاً محلول در آب است. در بین کودهای  موجود در بازار که حاوی  ازت و پتاس هستند کود نیترات پتاسیم از کیفیت بالایی برخوردار است.

نیترات موجود در کود نیترات پتاسیم در افزایش رشد رویشی گیاه موثر است. افزایش سطح برگ در اوایل دوره رشد باعث افزایش تعداد میوه و دانه در هر بوته می شود. شاخص سطح برگ با افزایش میزان فتوسنتز گیاه ارتباط مستقیم دارد. میزان فتوسنتز فاکتور مهم اصلی در افزایش عملکرد است.

درصد بالای پتاسیم در این کود می تواند نیاز گیاه به پتاس را در مراحل مختلف رشد تامین کند. پتاس علاوه بر افزایش مقاومت گیاه به تنش های محیطی مثل سرما، خشکی، شوری، آفات و بیماریها بر افزایش تعداد گل، دانه و میوه در گیاه نیز تاثیر گذار است.

نتایج تحقیقات نشان می دهد مصرف نیترات پتاسیم در خاک های شور باعث افزایش رشد رویشی می گردد و اثرات مضر کلر را در شرایط تنش شوری کاهش داده و از تجمع کلر در گیاه جلوگیری می کند.

مصرف نیترات پتاسیم همچنین باعث افزایش فعالیت نیترات رداکتاز و افزایش اسید آمینه ها در برگ می گردد. استفاده از کود نیترات پتاسیم در مرکبات تحت تنش شوری موجب بهبود رشد می گردد.

 

اثرات مصرف نیترات پتاسیم در گیاه

  • بهبود کیفیت و رنگ میوه
  • افزایش رشد اندام هوایی
  • رفع کمبود پتاس و ازت
  • افزایش مقاومت به خشکی و سرما
  • افزایش مقاومت به شوری
  • افزایش مقاومت به بیماریها و آفات
  • افزایش جذب فسفات
  • افزایش درصد قند میوه
  • افزایش رشد ریشه
  • افزایش درصد نشاسته غلات
  • بهبود رنگ و مزه میوه
  • افزایش درصد پروتئین
  • درشت شدن میوه
  • افزایش خاصیت انبارداری میوه

 

چه زمانی از نیترات پتاسیم استفاده کنیم؟

در صورتی که از خاک آنالیز گرفته شده و با کمبود ازت و پتاس در خاک مواجه باشیم و یا علائم  کمبود ازت و پتاس در برگها مشاهده شد، کودهای با درصد ازت و پتاس بالا مثل نیترات پتاسیم یا کودهای  NPK   توصیه می گردد.

کود پتاس بالا

نقش ازت در گیاه

ازت نقش مهمی در رشد گیاه و عملکر محصول دارد. مصرف بیش از مقدار توصیه شده باعث آلودگی آب و خاک می گردد. اغلب گیاهان از آمونیوم و نیترات به عنوان منبع تامین ازت استفاده می کنند. ازت در تولید کلرفیل در گیاه نقش مهمی دارد. کمبود این عنصر در گیاه باعث تتجزیه کلرفیل می گردد و پس از آن زردی در برگ ها مشاهده می شود در صورتی که کمبود در این مرحله جبران نشود گیاه به سرعت وارد مرحله زایشی می شود

علائم کمبود ازت در گیاه

ازت از پر مصرف ترین عناصر در تغذیه  گیاه محسوب می شود. این عنصر در ساختار اسید های آمینه، پروتئین ها و کربوهیدرات نقش دارد و حضور ازت در فعالیتهای متابولیسمی بسیار پر اهمیت است. به طوریکه پر مصرف ترین عنصر در بین عناصر مختلف می باشد.

ازت یک عنصر بسیار متحرک است  که علائم آن  بیشتر در برگهای پیر و پایینی قابل مشاهده است. از علائم اولیه  کمبود ازت کاهش رشد رویشی گیاه و زردی در برگهای پیر است.  در صورتیکه کمبود ازت جبران نشود کاهش قطر شاخه ها و کاهش ضخامت برگها در گیاه مشاهده می شود. رشد گیاه متوقف می گردد. در حالت کمبود شدید علائم کمبود در برگ های جوان تر نیز قابل مشاهده است. برای جلوگیری از توقف رشد و ریزش برگ مصرف کود های ازته ضروری می باشد.

 

نقش پتاس در گیاه

مصرف پتاســیم در محصولات کشاورزی اثر مثبتی در افزایــش ویژگیهای کیفی و کمی محصول دارد خصوصیاتی از قبیل افزایــش ویتامیــن ها، خاصیت انبــارداری، بازارپســندی، بهبود طعــم میــوه، افزایش درصد قندهــا و غلظــت عناصــر غذایی میکرو در اثر مصرف کود های پتاس بالا در گیاه ایجاد می شود.

عنصر پتاس بیشتر در در فرایند های متابولیسمی گیاه نقش دارد کمبود پتاس مقاومت گیاه به تنش های محیطی از قبیل سرما، گرما، خشکی، شوری و مقاومت به آفات و بیماری ها را کاهش می دهد.  این عنصر همچنین در کیفیت میوه تاثیر دارد.

 

پتاس و اثرات آن در گیاه

  • افزایش مقاومت دیواره سلولی و در نهایت افزایش مقاومت گیاه به تنش های محیطی
  • بهبود فعالیت سنتز در گیاه
  • افزایش درصد قند در چغندر قند، نیشکر و سیب
  • افزایش مقاومت به بیماریها و آفات با ممانعت از گوشتی و آبدار شدن گیاه
  • آنزیم هایی که در فعالیت بافت های مریستمی فعال هستند.
  • افزایش نشاسته در میوه
  • انتقال کربوهیدرات ها به اندامهای مختلف گیاه
  • کمک به جذب سایر عناصر
  • افزایش سایز و کیفیت

 

علایم کمبود پتاس در گیاه

پتاس از عناصر پر مصرف محلول در آب است. این عنصر در خاکهای  شنی دچار آبشویی شده و از دسترس گیاه خارج می شوند. پتاس همانند ازت یک عنصر متحرک در گیاه می باشد. علائم کمبود آن ابتدا در برگهای پیرتر ظاهر می شود.  سوختگی حاشیه برگها و زردی بین رگبرگ ها از علائم عمومی کمبود پتاسیم باشد.

کارشناسان در گذشته بر این اعتقاد بودن که خاک های ایران غنی از پتاسیم است و نیاز به مصرف پتاس نمی باشد.  اما امروزه به دلیل کشت های متراکم و پی درپی  باعث تخلیه عناصر غذایی از خاک می گردد افزودن عناصر غذایی ماکرو و میکرو با توجه به آنالیز خاک ضروری می باشد.

ferti nitrat potassium

 کمبود پتاس در سیب زمینی

پتاس مهمترین عنصر در افزایش کیفیت و اندازه غده سیب زمینی می باشد  کمبود پتاس باعث کوچک شدن اندازه غده می‌شود. برگهای آن رنگ مات به خود می‌گیرد در سطح بالایی رنگ برگ به شکل برنزه می شود.

symptoms potassium potato

کمبود پتاس در گوجه فرنگی

در اثر کمبود پتاس در گوجه فرنگی  ابتدا حاشیه به شکل زرد رنگ دیده می شود و در حالت شدید بین رگبرگ ها لکه های قهوه ای دیده می شود ساقه گیاه چوبی شده و در صورتی که کمبود پتاس رفع نگردد میوها شکل مناسبی ندارند.

symptoms potassium tomatos-

کمبود پتاس در سیب درختی

در درخت سیب حاشیه برگها حالت سوختگی به خود می گیرد و بافت میوه چوبی می شود.

 

 نحوه مصرف نیترات پتاسیم

نیترات پتاسیم ۱۰۰ درصد محلول در آب است و در انواع سیستم های آبیاری قابل استفاده می باشد. این کود قابلیت استفاده همراه با آب آبیاری، چالکود و محلول پاشی را دارد.

برای محلول پاشی یا مصرف به صورت مود آبیاری کود نیترات پتاسیم را ابتدا داخل یک ظرف به خوبی حل کنید سپس به مخزن سمپاش یا مخزن کود انتقال دهید تا درصد تاثیر گذاری کود افزایش یابد.

 

مقدار مصرف کود نیترات پتاسیم

مقدار مصرف نیترات پتاسیم در جدول زیر به صورت عمومی می باشد

ردیفنوع مصرفمقدار مصرفزمان مصرف
1مصرف خاکی50  تا 150 کیلو گرم در هکتارزمان کاشت
2کود آبیاری25 تا 50 کیلو گرم در هکتاردر طول دوره رشد گیاه طی دو تا سه نوبت
3محلول پاشی2 تا 5 کیلو گرم در هکتاردر طول دوره رشد

 

 

نکات مهم قبل از خرید کود نیترات پتاسیم

  • مقدار توصیه شده در بالا عمومی می باشد. میزان مصرف بستگی به عوامل مختلفی از قبیل نوع گیاه، کیفیت خاک و مرحله مورد استفاده دارد. قبل از خرید نیترات پتاسیم از کارشناسان باتجربه مشاوره بگیرید.
  • مصرف بیش از حد کودهای نیتراته باعث تجمع نیترات در گیاه، خاک و آب های زیرزمینی می گردد. و تعادل عناصر غذایی در خاک را بر هم می زند.  نیترات پتاسیم فقط بر اساس میزان نیاز خاک و گیاه محاسبه و مصرف گردد.

 

مشخصات کود نیترات پتاسیم

نوع جنس: پودر

تولید شده از : مواد شیمیایی

عملکرد اصلی: رفع کمبود ازت و پتاس

مناسب: انواع گیاهان زراعی، باغی و گلخانه

عناصر تشکیل دهند: ازت و پتاس

حلایت:کاملاً محلول در آب

ناخالصی: ندارد

بو: ندارد

رنگ : سفید

بهترین زمان مصرف: گلدهی و تشکیل میوه

نحوه مصرف: مصرف خاکی، کود آبیاری و محلول پاشی

عناصر مضر: ندارد

جهت دریافت مشاوره و خرید کود نیترات پتاسیم از فروشگاه  اینترنتی نیاز کشاورز با ما تماس بگیرید.

تلفن تماس: 09179166018

 

 چه زمانی نیترات پتاسیم استفاده کنیم؟

گیاه در مراحل مختلف رشد به ازت و پتاس نیاز دارد. در ابتدای دوره رشد گیاه ازت بیشتری مصرف می کند. در زمان تشکیل میوه و دانه گیاه به ازت کمتر و به پتاسیم بیشتری نیاز دارد.

بهترین زمان برای مصرف نیترات پتاسیم شروع دوره زایشی تا چند هفته قبل از برداشت می باشد. مرحله زایشی گیاه، به مقدار زیادی پتاس برای بهبود کیفیت میوه و افزایش عملکرد نیاز دارد. کود نیترات پتاسیم به دلیل درصد پتاس بالا و مقدار کم ازت گزینه مناسبی برای تامین ازت و پتاسیم در مرحله زایشی می باشد.

 

کود نیترات پتاسیم برای چه گیاهانی مناسب است؟

نیترات پتاسیم برای انواع گیاهان زراعی، باغی، محصولات گلخانه ای و گیاهان زینتی  قابل استفاده است. زمانی که گیاه به طور همزمان به ازت و پتاس نیاز داشته باشد از این کود برای رفع کمبود استفاده می شود. برخی گیاهان مثل سیب زمینی و گردو به پتاس بیشتری نیاز دارند مصرف کود های پتاس بالا در این گیاهان علاوه بر افزایش عملکرد کیفیت محصول را افزایش می دهد.

 

اثر کود نیترات پتاسیم در گیاه

ازت موجود در کود نیترات پتاسیم باعث افزایش رشد رویشی و افزایش سطح برگ می شود و  عنصر پتاسیم می تواند کیفیت و عملکرد میوه را افزایش دهد. پتاسیم همچنین در افزایش مقاومت گیاه به تنش های محیطی و آفات و بیماریها موثر است.

 

برخی از انواع کود های حاوی پتاس بالا

کودهایی که دارای سه عنصر پر مصرف ازت، فسفر و پتاس باشد جزء کودهای پر کاربرد در کشاورزی می باشند. اگر گیاه شما با کمبود پتاس مواجه است علاوه بر نیترات پتاسیم می توانید از پتاسیم کلراید، مونوپتاسیم فسفات و سولفات پتاسیم منیزیم استفاده کنید.

کود سولفات پتاسیم و کلراید پتاسیم از پر مصرف ترین کود های پتاسه هستند. سولفات پتاسیم به دلیل خاصیت اسیدی آن در اغلب خاک های ایران قابل استفاده است که علاوه بر تامین پتاس گیاه در کاهش PH خاک نیز موثر است.

 

سولفات پتاسیم یا سولو پتاس

سولو پتاس از شناخته ترین و پر مصرف ترین کود های پتاسه می باشد این کود حاوی 50 درصد پتاس و 18 درصد سولفات می باشد. مصرف آن گوگرد و پتاس مورد نیاز گیاه را تامین می کند. این کود در اوایل مرحله زایشی مورد استفاده قرار می گیرد.

مصرف کود سولو پتاس برای خاک های آهکی به دلیل وجود گوگرد در آن توصیه می گردد. گوگرد موجود در آن محیط اطراف ریشه را اسیدی می کند و شرایط برای جذب بهتر فسفات و ریز مغذی ها فراهم می کند.

کود سولوپتاس همچنین برای گیاهان روغنی که به گوگرد زیادی نیاز دارند توصیه می شود.

 

کود کلرید پتاسیم

کود کلرید پتاسیم دارای 60 درصد پتاس قابل جذب می باشد  به راحتی در آب حل می شود و در دمای بالا انحلال آن سریعتر انجام می شود این کود به دلیل کلر موجود در آن برای برخی از گیاهان  مثل سیب زمینی، لوبیا،  توتون و درختان میوه که به کلر حساس هستند، توصیه نمی شود کلر مانع از انتقال نشاسته در گیاه می گردد و عملکرد و کیفیت محصول را کاهش می دهد.

 

مونوپتاسیم فسفات

کود مونو پتاسیم فسفات یک ترکیب معدنی است. مصرف آن باعث افزایش تقسیمات سلولی و افزایش ریشه زایی در گیاه می گردد. این کود دارای 52 درصد فسفات و 34 درصد پتاس است. بهترین زمان مصرف این کود اوایل دوره رشد می باشد.

کود مونو پتاسیم فسفات مناسب خاک های آهکی است این کود در افزایش فعالیت آنزیم ها و افزایش تعریق گیاه موثر است. افزایش مقاومت گیاه به تنش های محیطی از دیگر مزایای کود مونو پتاسیم فسفات است.

 

کود سولفات پتاسیم منیزیم

کود سولفات پتاسیم منیزیم علاوه بر تامین بخشی از پتاس مورد نیاز گیاه حاوی منیزیم و گوگرد نیز می باشد برخی از شرکتهای تولید کننده این کود را با فرمول های مختلفی تولید می کنند.

 

قیمت کود نیترات پتاسیم

تغذیه گیاه به صورت اصولی و با تاثیر گذاری بالا در صورتی که با کمترین هزینه انجام شود راندمان تولید را افزایش می دهد. تنوع کودی در بازار بسیار بالا است و با کیفیت های مختلفی عرضه می گردد. افزایش سطح اطلاعات در زمینه تغذیه گیاهی و دریافت مشاوره  از کارشناسان با تجربه برای انتخاب بهترین ترکیب کودی می تواند علاوه بر افزایش عملکرد هزینه های تولید شما را نیز کاهش دهد.

در سایت فروشگاهی نیاز کشاورز با هدف رفاه حال کشاورزان و توزیع کنندگان نهاده های کشاورزی، بهترین برندهای  تولید داخل و وارداتی جهت خرید کود نیترات پتاسیم با قیمت مناسب عرضه می گردد. تمامی کودهای موجود در سایت دارای تائیدیه خاک و آب کشور می باشند و ثبت کودی از سازمان جهاد کشاورزی را دارند. خرید کود نیترات پتاسیم را در سایت نیاز کشاورز با خیال آسوده انجام دهید.

پتاس بالا

خرید کود نیترات پتاسیم

فروش گاه اینترنتی نیاز کشاورز شرایطی را فراهم کرده تا شما بتوانید بهترین انواع کود ها را با توجه به نیاز گیاه و با قیمت مناسب خریداری کنید نیاز کشاورز شرایط را برای فروش عمده کود نیترات پتاسیم  با قیمت مناسب برای کشاورزان و توزیع کننده های نهاده های کشاورزی فراهم کرده است. کود نیترات پتاسیم در فروشگاه نیاز کشاورز در بسته بندی های متنوع عرضه می گردد.

فروشگاه اینترنتی نیاز کشاورز با هدف تامین بهترین انواع کود های ارگانیک و شیمیایی ، افزایش سطح دانش کشاورزان عزیز و انتقال اطلاعات مهم و کاربردی در زمینه تغذیه گیاه راه اندازی شده است. مجموعه نیاز کشاورز در تلاش است شرایطی را فراهم کند تا کشاورزان و توزیع کنندگان نهاده های کشاورزی کودهای مورد نیاز خود را با قیمت مناسب و کیفیت بالا خریداری کنند.

نیاز کشاورز همیشه بر مشاوره و آموزش کشاورزی درکنار کیفیت بالا، قیمت مناسب و دسترسی آسان نهاده های کشاورزی تاکید دارد. قطعاً افزایش دانش کشاورزی شما عزیزان در انتخاب بهترین انواع کودها موثر است. شما می توانید با خیالی راحت خرید کود های مورد نیاز خود را از مجموعه نیاز کشاورز انجام دهید.

تلفن تماس : 09179166018

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *