دسته‌بندی نشده, کود میکرو

قیمت خرید کود روی و سولفات روی همراه با مشخصات

سولفات روی

خرید کود روی با قیمت مناسب و با کیفیت بالا در فروشگاه اینترنتی نیاز کشاورز صورت می گیرد جهت ارتباط با واحد فروش و دریافت مشاوره تماس بگیرید

عنصر روی درفرآیندهای فیزیولوژیکی گیاه نقش مهمی ایفا می کند. در صورت کمبود روی فرآیندهایی که در فتوسنتز، سنتز پروتئین، و تولید قند نقش دارند با مشکل مواجه می شوند. عنصر روی به سلامتی گیاه کمک می کند و با تاثیر بر جوانه ها میزان گل و میوه را افزایش می دهد. روی همچنین در تشکیل برخی آنزیم ها مشارکت دارد و باعث فعال سازی آنها می شود.

روی علاوه بر سنتز اکسین و افزایش هورمونها در تولید نشاسته، فتوسنتز، فعال کردن آنزیم  ردوکتاز هورمون ایندول استیک اسید نقش دارد. عنصر روی در خاک در صورت ترکیب با عناصر دیگر به صورت غیر قابل جذب می باشد.

استفاده از کود روی در گیاهانی که با کمبود مواجه هستند باعث افزایش گلدهی و تعداد میوه در گیاه می شود. در صورتی که  کمبود روی  جبران نشود. ریزش گل، میوه و برگ  در گیاه مشاهده می شود. حتماً قبل از کاشت  با خاک از میزان  روی موجود در خاک اطلاعات داشته باشید تا در صورت کمبود، در زمان مناسب اقدام به مصرف کود روی با کیفیت کنید.

سولفات روی

 

راه های جبران کمبود روی در گیاه

روش های مختلفی برای جبران کمبود روی در خاک وجود دارد استفاده از کود های روی، کود سبز، اصلاح ساختار شیمیایی با تنظیم PH خاک قابل جبران است.

 

کود سبز

گیاهان خانواده لگومینوزه عنصر روی را  به راحتی از عمق خاک جذب می کند استفاده از این گیاهان به عنوان کود سبز  میزان روی در سطح خاک را تا حدودی افزایش می دهد.

 

افزودن کود روی به خاک

کود روی مورد استفاده در کود آبیاری و چالکود بایستی حلالیت بالایی داشته باشد. برای جبران  کمبود روی در خاک  می توان از سولفات روی و یا کلات های روی که حلالیت بالایی دارند استفاده کرد.

 

محلول پاشی روی

محلول پاشی برای جبران سریع کمبود مناسب است و بهتر است طی چند مرحله انجام شود. زمانی که کمبود در گیاه مشاهده شد محلول پاشی می تواند خسارت کمبود را کاهش دهد. بهترین زمان محلول پاشی در هوای آرام و خنک (صبح یا عصر) می باشد

 

تنظیم phخاک

وضعیت عنصر روی و جذب آن در خاک توسط ریشه به PH بستگی دارد وجود کربنات کلسیم در خاک باعث افزایش PH خاک شده و جذب عنصر روی را با مشکل مواجه می کند.

 

از چه روشی برای کمبود روی در خاک استفاده کنیم؟

شرایط مختلف خاک و مراحل رشد گیاه تعین کننده نوع روش مورد استفاده می باشد، هر روش می تواند در جای خود مناسب باشد.  در مواردی که کمبود روی رخ داده است، محلول پاشی برای از بین بردن سریع کمبود گزینه بهتری است، اما به خاطر داشته باشید که برای از بین بردن کامل ، چندین مرحله از محلول پاشی باید انجام شود.

زمانی که  کمبود روی در گیاه رخ می دهد و علائم آن در گیاه ظاهر می شود، عملکرد در اثر کمبود کاهش می یابد و برای جبران کمبود در این شرایط به دلیل محدودیت زمانی بهترین گزینه محلول پاشی می باشد. در صورتی که در ابتدای فصل کاشت کمبود روی را جبران نکرده باشیم و با علائم کمبود در گیاه روبرو باشیم روش محلول پاشی بهترین و سریع ترین گزینه است.

اما اصولی ترین روش این است که قبل از کاشت با استفاده از آنالیز خاک میزان روی قابل دسترس موجود در خاک را اندازه گیری کنید سپس از کود مناسب برای رفع کمبود در خاک استفاده کنید.

 

دلایل کاهش روی قابل دسترس در خاک

روی  قبل از استفاده توسط ریشه گیاه باید کاملاً در آب حل شود. حلالیت آن در خاکهای با pH بالا و خاک های آهکی  به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. طبق گزارشات علمی، به ازای هر 1 واحد افزایش pH ، حلالیت روی  تا 100 برابر کاهش می یابد. عواملی مانند  pH بالا ، مقدار کم ماده آلی خاک ، میزان شوری و برهم کنش  عنصر روی با دیگر عناصر مانند فسفر باعث کاهش روی قابل دسترس در خاک می شوند در این شرایط، علاوه بر اقدامات کنترلی  از کود روی برای رفع این کمبود استفاده شود.

کمبود روی در بسیاری از زمین های زراعی و باغات وجود دارد. بافت سبک و ساختار شیمیایی خاک در جذب روی تاثیر می گذارد هر چه بافت خاک سبک تر باشد آب شویی عناصر غذایی بیشتر صورت می گیرد. روی در خاک هنگام جذب با فسفر و مس در رقابت قرار می گیرند و در صورت بالا بودن میزان فسفر و مس در خاک جذب روی به شدت کاهش می یابد.

 

موانع جذب روی توسط ریشه گیاه در خاک

عوامل مختلفی باعث کمبود روی در خاک میشود زمانی که ph خاک بالا باشد جذب روی با مشکل مواجه می‌شود. مصرف  مصرف بیش از حد کود های فسفاته از موانع دیگر  جذب عنصر روی می باشد. علاوه براین بالا بودن میزان بی کربنات آبیاری در جذب روی تاثیر منفی می گذارد.

یکی از موارد مهم عدم جذب روی مصرف نادرست کود روی می باشد  مصرف صحیح روی  به میزان توصیه شده  باعث جذب بهتره عنصر روی می شود. کربنات کلسیم موجود در آب آبیاری نیز در مانع از جذب روی می شود. از دیگر موانع جذب روی کمبود مواد آلی در خاک  و کاهش جمعیت میکرو ارگانیسم های مفید خاک می باشد. برای افزایش ماده آلی خاک قبل از کاشت از کود های آلی از قبیل کمپوست، ورمی کمپوست، کود دامی پوسیده استفاده کنید.

توجه داشته باشید که درصد بالای عنصر روی در کود برتری آن را نشان نمی دهد. بلکه آنچه در انتخاب  و خرید کود روی مناسب در بین انواع مختلف آن بسیار مهم است، میزان حلالیت روی است. با توجه به نتایج تحقیقات، کاهش حلالیت روی باعث کاهش غلظت روی در گیاه می شود.

 

علائم کمبود روی در گیاه

کمبود روی در گیاه باعث کاهش رشد رویشی، کوچک شدن اندازه برگ، کاهش فاصله میان گره و کاهش سبزینگی گیاه می شود. اغلب خاک های ایران به دلیل قلیایی بودن و مصرف بی رویه کودهای فسفاته با کمبود روی مواجه هستند.

علائم کمبود روی

در صورتی که گیاه با کمبود مواجه شود علائم آن به صورت  لکه های قهوه ای روشن در سطح برگ قابل مشاهده است در صورتی که کمبود شدید باشد علائم کمبود روی به رنگ قهوه ای مایل به قرمز  ظاهر می شود و در نهایت با ایجاد کلروز در گیاه  و کاهش رشد گیاه بر عملکرد  و کیفیت محصول تاثیر می گذارد.

علائم کمبود روی

روزت شدن برگ ها در انتهای شاخه از دیگر علائم کمبود روی در گیاه می باشد.  کمبود درون همچنین باعث تاخیر در رسیدگی میوه می شود.

کمبود روی

خسارت کمبود روی در گیاه

در صورتیکه کمبود روی جبران نشود خسارت زیادی به محصول وارد می‌شود  از مهترین خسارت کمبود روی ریزش گل و میوه است که به شدت عملکرد محصول را کاهش می دهد. کمبود روی باعث کوچک ماندن میوه و دانه می شود و  قبل از رسیدن به مرحله بلوغ می ریزد. ضخیم شدن پوست میوه در مرکبات از دیگر اثرات کمبود روی می باشد. دیر رسی میوه در اثر کمبود روی باعث برداشت دیر هنگام محصول شده  و احتمال خطر سرمازدگی در برخی محصولات حساس به سرما مثل لوبیا را افزایش می دهد.

 

بهترین نوع کود روی

اکنون ممکن است بپرسید بهترین کود روی  چیست؟ در میان کودهای روی، کود سولفات روی  و کلات روی رایج ترین کودهای مورد استفاده در کشاورزی هستند. اما مواردی که هنگام انتخاب کود روی باید در نظر بگیرید به شرح زیر است:

کود روی

اثربخشی کود:

کودهای کلات روی  یکی از بهترین فرمهای معدنی است که نسبت به سولفات روی یا اکسید روی اثربخشی بیشتری دارد. در بین انواع کود های کلاته ، کلات Zn-EDTA یکی از بهترین گزینه ها برای جبران کمبود روی در گیاه محسوب می شود. کود های کلاته نسبت به فرم های دیگر قیمت بالاتری دارند.

 

روش مصرف

یکی دیگر از مواردی که موقع خرید کود روی باید به آن توجه داشته باشید روش مصرف است. کود سولفات روی بیشتر برای مصرف قبل از کشت بصورت کود زیر یا چالکود مناسب است. برای محلول‌پاشی برگی، به ترتیب اولویت می‌توان از کود کلات روی و کود سولفات روی استفاده کنید.

 

پی اچ  خاک

در خاک‌های قلیایی  نباید از منابع روی نامحلول از قبیل اکسید روی و کربنات روی استفاده شود. میزان حلالیت این نوع کودها در خاک‌های با PH بالا بسیار کم است و به راحتی  دردسترس ریشه گیاهان قرار نمی‌گیرند.

 

میزان حلالیت کود:

کودهایی که بمیزان حلالیت بالایی دارند، در رفع نیاز گیاه از اهمیت بالاتری برخوردارند. با کاهش میزان حلالیت کود، از کارایی و اثرگذاری آنها کاسته می‌شود.

قیمت کود روی

طبق تحقیقات انجام شده، انواع کودهای روی می توانند کمبود این عنصر را به مقدار زیادی برطرف کنند، به هر حال شما باید کودی را انتخاب کنید که قیمت پایین و تأثیر بالایی داشته باشد. یعنی برای هر واحد عنصر روی که جذب می گردد مبلغ کمتری هزینه کنید.  خرید کود روی مناسب بایستی با توجه به شرایط خاک و مرحله رشد گیاه صورت گیرد.

سولفات روی در بین کود های روی موجود در بازار از نظر کارایی و قیمت به صرفه ترین کود ها می باشد که منبع عالی روی  است. از این کود می توان هم به عنوان کود آبیاری و چالکود  هم به عنوان کود محلول پاشی استفاده کرد.

جهت اطلاع از قیمت خرید کود روی با ما تماس بگیرید

مهندس بیگی: 09179166018

قیمت کود روی

 انواع کود روی موجود در بازار

کودهای روی  با برند ها و فرمول های مختلف در بازار عرضه می شوند. این نوع کودها از نظر مقدار روی ، درصد ترکیبات، قیمت و اثر گذاری متفاوت هستند. کود روی به دو فرم مایع و جامد تولید می شوند. استفاده از منبع کودی مناسب، مقدار مناسب و روش صحیح مصرف مواردی هستند که کارایی کودهای روی را تحت تاثیر قرار می دهند.

 

کود سولفات روی

کود سولفات روی (ZNSO4) یک ترکیب غیر آلی است که در کشاورزی به مقدار زیاد مورد استفاده قرار می گیرد این کود با درصد های مختلف روی در بازار عرضه می گردد. کود سولفات روی دارای ph اسیدی است. که برای خاکهای قلیایی و آهکی بسیار مناسب است. این کود به دو روش چالکود و محلول پاشی مورد استفاده قرار می گیرد. کود سولفات روی در خاکهای سبک و سنگین قابل استفاده است. قبل از باز شدن جوانه ها کود سولفات روی همراه با اسید بوریک و مقداری اوره توصیه میشود. این ترکیب کودی مانع از ریزش گل ها در بهار می شود.

 

اکسید روی

حاوی ۵۰ تا ۷۰ درصد روی قابل حل در آب می باشد که به صورت پودر در بازار عرضه می‌شود اکسید روی در ایران کمتر شناخته شده و با استقبال کمی از طرف کشاورزان روبرو است.

 

سولفات آمونیوم روی

آمونیوم روی به صورت مایع  تولید می شود و  اثر کمتری نسبت به کلات روی دارد.

 

کلات روی

کود کلات روی  به دو شکل EDTA و DTPA تولید می شود.  در ایران اغلب از فرم EDTA استفاده می شود. کلات روی در دامنه وسیعی از PH قابل استفاده است. کود کلات روی دارای درصد بالای روی قابل جذب می باشد.  کلات روی در خاک های  با PH بالا به راحتی توسط ریشه جذب می شود.

 

کود سولفات روی

سولفات روی دارای دو عنصر روی و گوگرد است که با مصرف آن علاوه بر تامین گوگرد و روی مورد نیاز گیاه PH خاک ها را نیز کاهش می دهد کاهش PH باعث جذب بهتر عناصر غذایی خصوصاً عناصر میکرو می گردد.  در خاک های قلیایی جذب ذرات خاک شده و مقدار آن در محلول خاک کاهش می یابد جذب این عنصر به صورت فعال می باشد

 

آنالیز کود سولفات روی

سولفات روی دارای عنصر گوگرد و روی می باشد درصد روی محلول  در آب کود سولفات روی 20 %  و کمیزان گوگرد آن 16 درصد می باشد.

 

مزایای استفاده از کود سولفات روی

  • افزایش مقاومت گیاه به آفات و بیماری ها
  • افزایش کیفیت میوه
  • جلوگیری از ریزش گل و میوه
  • فاقد فلزات سنگین
  • جذب حداکثری و سریع

 

زمان مصرف کود روی

در محصولاتی مانند گندم، جو، کلزا،  سولفات روی را می توان قبل یا در حین کاشت همراه با سایر کودهای اساسی استفاده کرد. مصرف قبل از کاشت باعث می شود گیاه در طول فصل رشد روی به میزان کافی در اختیار داشته باشد.

بذر مال کردن بذور قبل از کاشت با کود روی مایع برای بالابردن قدرت و سرعت جوانه زنی و جوانه زنی بذرها بسیار کاربرد دارد.  از کودهای روی نیز  در طول فصل رشد می توانید استفاده کنید.   کود روی در گیاهان مختلف  در 3 مرحله، قبل از کاشت به صورت کود زیر کشت، بذرمال و در طول دوره رشد مصرف خاکی، کود آبیاری و محلولپاشی قابل استفاده است.

در باغات سولفات روی در زمستان به صورت چالکود مورد استفاده قرار می گیرد. محل قرارگیری کود سولفات روی بایستی در  یک سوم  انتهایی سایه انداز گیاه  و در مسیر جریان آب باشد.  مصرف سولفات روی همراه با کود کمپوست یا ورمی کمپوست  اثر بهتری دارد. در صورتی که خاک سبکی دارید حتماً از کودهای آلی  مثل کمپوست و ورمی کمپوست استفاده کنید

 

مصرف کود روی در درختان

سوالی که زیاد پرسیده می شود این است که چه زمانی از کود روی در درختانی مانند پسته، سیب، مرکبات، گردو و … استفاده کنیم؟ یکی از مهمترین مراحل تغذیه درختان محلول پاشی فروت ست بعد از برداشت میوه است. فروت ست حاوی عنصر روی، ازت و بور می باشد که استفاده از آن در زمان مناسب باعث تقویت جوانه های زایشی و رویشی می گردد که از ریزش آنها در سال بعد جلوگیری می کند. فروت ست معمولاً در سه مرحله قابل استفاده است، زمان اول یک هفته بعد از برداشت میوه می باشد در این مرحله به دلیل اینکه عنصر روی به خوبی جذب گیاه می شود اهمیت بیشتری دارد.

کمبود روی در درختان

در تغذیه گیاهی خصوصاً در باغات حتماً از کود فروت ست برای تامین روی مورد نیاز گیاه استفاده کنید.  مرحله دوم فروت ست زمانی صورت گیرد که جوانه درختان میوه متورم شده باشد. مرحله سوم نیز میتوانید در اوایل دوره رشد بعد از ظهور برگها استفاده کنید. از سولفات روی نیز در فصل زمستان به صورت چالکود می توانید برای جبران کمبود روی استفاده کنید.

فروت ست

مقدار مصرف کود روی

ردیفنوع محصولروش مصرفمقدار مصرفزمان مصرف
1درختان مثمرمحلول پاشی3 تا 5 در هزار اوایل رشد رویشی
2درختان مثمرچالکود250 تا 350 گرم برای هر درختچالکود زمستانه
3گیاهان زراعیمصرف خاکی40 تا 60 کیلو گرم در هکتارقبل از کاشت
4گیاهان زراعیمحلول پاشی3 تا 4 در هزاراوایل دوره رشد

 

چند نکته زمان مصرف کود روی

  • مقدار مصرف توصیه شده عمومی است و با توجه به شرایط خاک نوع گیاه و نوع کود متغیر می‌باشد. مقدار دقیق آن براساس آنالیز خاک  مشخص می شود.
  • قبل از مصرف حتماً از کارشناسان با تجربه مشاوره بگیرید.
  • قرار گرفتن کود روی در نزدیکی ریشه در کارایی آن اثر بیشتری دارد.

 

مشخصات سولفات روی موجود در فروشگاه نیاز کشاورز

جنس: پودر

نوع کود: شیمیایی

عملکرد: تامین روی  و گوگرد

مناسب: انواع گیاهان زراعی، باغی و گلخانه

وزن کیسه: 10، 15 ، 25 و 50 کیلویی

 

قیمت کود سولفات روی

در زمان خرید کود روی با ترکیبات و درصد های مختلفی در بازار روبرو می شوید. قیمت آن ها به نوع کود و کیفیت آن بستگی دارد در فروشگاه اینترنتی نیاز کشاورز فروش کود های روی با کیفیت بالا موجود می باشد جهت اطلاع از قیمت خرید کود روی و سولفات روی با ما تماس بگیرید.

مهندس بیگی: 09179166018

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *