کود آلی

حاصلخیزی خاک با کود کمپوست

کمپوست کشاورزی

کمپوست چیست؟

به زبان ساده، کود کمپوست ماده آلی تجزیه شده است. ماده ارگانیک هر چیزی است که زمانی زندگی می‌کرده، بخشی از چیزهای زنده بوده، یا توسط چیزهای زنده تولید شده است. ضایعات میوه و سبزیجات، بریده‌های چمن، برگ، خاک اره، تخم مرغ و کاه همه نمونه‌هایی از مواد آلی هستند که می‌توان از آن برای تهیه کود کمپوست استفاده کرد. با این حال، این مهم است که بدانید که انواع خاصی از مواد آلی مانند لبنیات، گوشت، ماهی، استخوان‌ها، چربی‌ها، روغن‌ها، زباله‌های حیوانات خانگی، گیاهان بیمار یا حشره کش یا گیاهانی که در معرض مواد شیمیایی قرار گرفته‌‌اند نباید برای تهیه کمپوست استفاده شود.

کود کمپوست در اصل ترکیبی از مواد آلی پوسیده مانند بقایای جسد و فضولات حیوانات، سبزیجات، میوه‌ها، برگها، پوسته‌های تخم مرغ، خاک زمین‌های قهوه‌ای و چمنزارها است. کود آلی سپس به خاک بارور اضافه می‌شود تا خاک حاصلخیز شود و خاک را با بسیاری از عناصر غذایی که گیاهان برای رشد و عملکرد به بهترین وجه خود نیاز دارند، تقویت می‌کند. کشاورزان سعی می‌کنند با افزودن مواد غنی و ارگانیکی که باعث بهبود سلامت کلی خاک می‌شود، خاک اراضی خود را بهتر و سالم‌تر کنند. مواد اولیه تولید کمپوست به راحتی و به وفور در دسترس است و همین عامل باعث شده است تولید کنندگان زیادی اقدام به تولید و فروش کود کمپوست کنند. البته ارزانی و سالم بودن آن نیز مزید بر علت شده تا کشاورزان زیادی علاقه مند به استفاده از آن باشند و باعث شده تولید و فروش کود کمپوست از سود آوری زیادی برخوردار باشد.

کمپوست

مزایای کود کمپوست

مزایای استفاده از کمپوست به شرح زیر است:

  • به عنوان یک غذای مغذی برای تمامی خاکها مناسب و قابل کاربرد است.
  • سلامت طبیعی خاک را در حد بالایی حفظ می‌کند.
  • به رشد مناسب میکروارگانیسم‌های مفید خاک کمک می‌کند
  • عناصر غذایی کافی را در اختیار خاک قرار می‌دهد
  • به خاک کمک می‌کند رطوبت خود را حفظ کند
  • باعث رشد مناسب گیاهان می‌شود.
  • به خاک در مبارزه با بیماری کمک می‌کند
  • به کنترل و محدود کردن علفهای هرز کمک می‌کند

 

کود کمپوست به بازیافت زباله‌های خانه‌ها و آشپزخانه‌ها کمک می‌کند و دفع زباله زباله‌ها را کاهش می‌دهد.

کمپوست به دلیل داشتن جایگزین طبیعی برای کودهای شیمیایی، از نظر زیست محیطی مناسب‌تر است.

از ترکیبات آلی موجود در کود کمپوست می‌توان برای تولید بیوگاز از طریق تجزیه بی‌هوازی استفاده کرد

با توجه به اینکه این کود بسیار ارزان‌تر و از نظر زیست محیطی کم خطر می‌باشد فروشگاه‌های زیادی در حال حاضر اقدام به فروش کود کمپوست می‌کنند. هرچند تهیه و تولید کمپوست را خود شما نیز می‌توانید در خانه انجام دهید.

 

کود بیوکمپوست

کود بیوکمپوست ماده‌‌ای آلی است که به عنوان کود و اصلاح کننده خاک، تجزیه و بازیافت می‌شود. کود بیوکمپوست یک ماده اصلی در کشاورزی آلی است. در اصل، فرایند کمپوست مستلزم جمع آوری زباله در فضای باز و انتظار برای تجزیه مواد بین ۶ هفته یا بیشتر است. کمپوست یک فرآیند چند مرحله‌‌ای با شرکت عواملی مثل آب، هوا و کربن و نیتروژن است. فرآیند تجزیه با خرد کردن ماده گیاهی، اضافه کردن آب و هوادهی مناسب با چرخش مرتب مخلوط انجام می‌گیرد.

کود بیوکمپوست در باغ‌ها، محوطه سازی باغبانی و کشاورزی استفاده می‌شود.  این کود کاربرد‌های متنوعی دارد و از آن به عنوان اصلاح کننده خاک، افزایش دهنده هوموس یا اسیدهای هیومیک خاک و همچنین به عنوان یک سم طبیعی برای حفاظت از خاک و دفع آفات از آن بهره می‌برند. علاوه بر کشاورزی، این کود برای کنترل فرسایش خاک، احیای زمین، ساخت تالاب و همچنین به عنوان پوشش دفن زباله مفید است.

 

 

کمپوست کشاورزی

 تاثیر کمپوست در خاک

ساختار ساختمانی آن را بهبود می‌بخشد.

غنی سازی خاک با میکروارگانیسم‌ها (اضافه کردن آنزیم‌هایی مانند فسفات و سلولز).

کرمهای خاکی عمیق و در حال رشد را که قبلاً در خاک بودند را جذب می‌کند

ظرفیت نگه داشت آب را بهبود می‌بخشد

 

تاثیر کمپوست در رشد گیاه

جوانه زنی، رشد گیاه و عملکرد محصول را افزایش می‌دهد

رشد و ساختار ریشه را بهبود می‌بخشد

خاک را با میکروارگانیسم‌ها غنی می‌کند (افزودن هورمونهای گیاهی مانند اکسین‌ها و جیبرلیک اسید).

 

مزایای اقتصادی کمپوست

باعث کاهش جریان زباله به محل‌های دفن زباله می‌شود

از بین بردن ضایعات زیستی در پسماندها باعث کاهش آلودگی سایر بازیافت‌های جمع آوری شده می‌شود

مشاغل کم مهارت را در سطح محلی ایجاد می‌کند

سرمایه گذاری با سرمایه کم و فناوریهای نسبتاً ساده، کارایی بالا تولید محصول را در مناطق کشاورزی کمتر توسعه یافته عملی می‌کنند

 

کمپوست و تاثیر آن بر محیط زیست

به کاهش «شکاف متابولیکی» از طریق بازیافت زباله در محل کمک می‌کند

تولید این کود باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه‌‌ای مانند متان و اکسید نیتریک می‌شود.

 

کودهای حیوانی پوسیده

کودهای حیوانی پوسیده در واقع فضولات و ضایعات جانوری هستند که به عنوان منبع مواد مغذی گیاه و تهیه کود کمپوست مورد استفاده قرار می‌گیرند. آنها پس از تجزیه مواد مغذی را آزاد می‌کنند که به تغذیه و اصلاح خاک کشاورزی کمک فراوانی می‌کند. هنر جمع آوری و استفاده از ضایعات از منابع حیوانی، انسانی و گیاهی برای بهبود بهره وری محصول به اندازه خود کشاورزی قدیمی است. فضولات حیوانی منبع مهمی برای تولید کمپوست هستند. منابع عمده کودهای حیوانی شامل ادرار، مدفوع و ضایعات بدن گاو، گوسفند، بز و دیگر حیوانات مانند پرندگان و حتی انسان می‌باشد.

کود حیوانی پوسیده را می‌توان بلافاصله قبل از عمل کاشت در زمین استفاده کرد. ولی اگر کود حیوانی به خوبی پوسیده نباشد باید سه تا چهار هفته قبل از عمل کاشت در زمین استفاده شود. بطور کلی میزان کود حیوانی که به زمین داده می‌شود ۱۰ تا ۲۰ تن در هکتار در هر بار کاشت زمین است. ، اما بیش از ۲۰ تن در هکتار برای چمنزارها و سبزیجات علوفه‌‌ای اعمال می‌شود. در چنین مواردی کود حیوانی باید حداقل ۱۵ روز قبل از آن استفاده شود تا از بی‌حرکتی و خنثی بودن نیتروژن جلوگیری شود.

محصولات گیاهی مانند سیب زمینی، گوجه فرنگی، سیب زمینی شیرین، هویج، مایل به قرمز، پیاز و غیره به خوبی به کود حیوانی پاسخ می‌دهند. محصولات زراعی دیگر پاسخگو عبارتند از: نیشکر، برنج، گیاه چمن زراعی و محصولات باغی مانند پرتقال، موز، انبه و گیاهان زراعی مانند نارگیل.

کل مواد مغذی موجود در کود حیوانی بلافاصله در دسترس نیست. حدود ۳۰ درصد ازت، ۶۰ تا ۷۰ درصد فسفر و ۷۰ درصد پتاسیم موجود در کود حیوانی برای اولین محصول قابل دسترس است.

کودهای آلی 

کود آلی  حاوی عناصر  ریز مغذی  و  پرمصرف است و مزایای زیادی دارند. کود دامی ، کود کمپوست و کود سبز مهمترین و پرمصرف‌ترین کودهای آلی پوسیده هستند. استفاده از این کودها چندین مزیت دارد:

آنها مواد مغذی گیاهی از جمله ریز مغذی‌ها را تأمین می‌کنند

آنها خصوصیات بدنی خاک مانند ساختار، ظرفیت نگهداری آب و غیره را بهبود می‌بخشند،

آنها در دسترس بودن مواد مغذی را افزایش می‌دهند

نماتد‌های انگلی و قارچ‌های گیاهی با تغییر تعادل میکروارگانیسم‌ها در خاک تا حدی کنترل می‌شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *