کود میکرو

مشخصات و قیمت خرید کود سولفات منیزیم

کود منیزیم سولفات

نگهداری از گیاهان کاری است که نیاز به صبر و شکیبایی بسیار دارد. به همین دلیل کشاورزان از پرطاقت‌ترین افراد هستند که از ابتدای کاشت بذر تا زمان به ثمر نشستن محصولات خود با علاقه از آن‌ها نگهداری می‌کنند. حال تصور کنید پس از ماه‌ها صبر و حوصله، مشکلی برای محصول رخ دهد یا در طول این مدت گیاه به خوبی و در سلامت رشد نکند. طبیعی است که چنین رویدادی باعث ناراحتی می‌شود.

کودهای شیمیایی یکی از روش‌های مقابله با ضعف و بیماری گیاهان هستند. کود سولفات منیزیم یکی از مهم‌ترین مواردی است که عنصر منیزم را  برای گیاه تامین می کند. در این مقاله می‌خواهیم با اهمیت خرید کود سولفات منیزیم در زمان مناسب آشنا شویم.

معرفی کود سولفات منیزیم

سولفات منیزیم با فرمول شیمایی MgSO4 یکی از نمک‌های پرکاربرد در صنعت، پزشکی و کشاورزی است، که به راحتی در آب حل می‌شود. این نمک علاوه‌بر منابع طبیعی از روش‌های  شیمیایی نیز قابل تولید است. شکل ظاهری آن به صورت ذرات جامد و سفید تا خاکستری رنگ است. در صورتی که برای مصارف پزشکی ایمن نشده باشد، برخورد آن با پوست، یا استنشاق آن باعث تحریک پوست، چشم و دستگاه تنفسی می‌شود. توجه داشته باشید که این ماده در صورت تماس با الکل‌ها خاصیت انفجاری پیدا می‌کند.

کود سولفات منیزیم یکی از کودهایی است که در رشد گیاه به ویژه مراحل اولیه تأثیر مثبت بسیار زیادی دارد. با خرید کود منیزیم که از انواع کودهای میکرو است می‌توانید علاوه‌بر منیزیم، گوگرد لازم گیاه را نیز تأمین ‌کنید. منیزیم برای عملکرد بهتر کلروفیل لازم است. بنابراین رساندن این کود به گیاه باید در برنامه نگهداری قرار گیرد.

سولفات منیزیم

کاربرد کود سولفات منیزیم

سولفات منیزیم، نوعی نمک شیمیایی است که با نام نمک اپسوم نیز شناخته می‌شود. خرید کود منیزیم در کشاورزی کاربردهای زیادی دارد، اما برای مصارف زیبایی و درمانی نیز استفاده می‌شود. خرید کود سولفات منیزیم، یکی از روش‌های اقتصادی و به‌صرفه در تامین منیزم و گوگرد گیاه است. کاربرد منیزیم تنها به سلامت گیاهان محدود نمی‌شود، بلکه در سلامت حیوانات و انسان ها نیز مؤثر است. چنانچه علوفه‌ای که برای دام تهیه می‌شود، منیزیم کافی نداشته باشد، حیوانات ممکن است دچار بیماری کزاز علفی شوند.

نقش منیزیم در گیاه

مولکول کلروفیل که عامل حیات گیاهان است، از منیزیم تشکیل شده است. بنابراین واضح است که کمبود آن تا چه اندازه به سلامت گیاه ضربه می‌زند. ضمن این که آنزیم‌هایی که متابولیسم گیاه را برقرار می‌کنند، برای فعالیت خود به منیزیم نیاز دارند. منیزیم عاملی است که تولید قند و نشاسته، روغن و چربی در گیاه را ممکن می‌سازد.

کمبود منیزیم در گیاه

با توجه به نقشی که منیزیم در گیاه دارد، کمبود آن طعم میوه‌ها، آجیل‌ها و سبزیجات را از بین می‌برد. ضمن این که محصول دیگر خاصیت کمتری خواهد داشت. اگر در زمینی که سال‌ها تحت کشت بوده و خاک آن مرغوبیت اولیه خود را از دست داده است کشاورزی می‌کنید، باید منتظر اثرات کمبود منیزیم در گیاه باشید. بهترین راه برای جلوگیری از بحران منیزیم خرید کود سولفات منیزیم یا کلات منیزیم است پس حتما آن را جدی بگیرید.

در گیاهانی که دچار کمبود منیزیم هستند، خشکی و ضعف شاخه‌ها نیز دیده می‌شود. عنصر منیزیم در گیاه متحرک است به همین دلیل علائم در برگهای پیر ظاهر می شود. در صورت کمبود منیزیم رگبرگ ها سبز و بین رگبرگ ها زرد می گرددند. علائم کمبود منیزیم تقریباً مشابه با کمبود آهن است با این تفاوت که کمبود آهن در برگ های جوان ظاهر می شود .

علائم کمبود منیزیم

موارد مصرف سولفات منیزیم

چه زمانی باید از کود سولفات منیزیم  استفاده کنیم؟ پاسخ به این سؤال بسیار ساده است. زمانی که دیدیم گیاه دچار کمبودهایی شده است که علائم کمبود از خود نشان می‌دهد، باید برای خرید کود سولفات منیزیم یا کلات منیزیم اقدام کنید. بنابراین در صورت کمبود منیزیم در خاک یا گیاه در خرید کود سولفات منیزیم  یا دیگر کود های حاوی منیزیم تعلل نکنید و هرچه سریع‌تر جهت رفع کمبود منیزیم اقدام کنید.

علاوه‌‌بر کاربرد کشاورزی، سولفات منیزیم در صنعت و پزشکی نیز کاربرد دارد، موارد زیر لیستی از کاربردهای متعدد این ماده شیمیایی را نشان می‌دهد.

  • به عنوان مسکن برای دردهای بدنی استفاده می‌شود.
  • برای کاهش استرس و بهبود کیفیت خواب مفید است.
  • خاصیت لایه برداری دارد
  • کمک به نگهداری از گیاهان و جوانه‌ها
  • کمک به درمان مسمومیت‌های گیاهی
  • کاربردهای صنعتی به عنوان ماده خشک کننده
  • تهیه سیمان در صنعت ساختمان سازی
  • استفاده در صنعت ساخت کاغذ و ابریشم

نحوه اعمال کود سولفات منیزیم  

تأثیرگذاری کود منیزیم، بسیار بالا است، یعنی پس از مصرف کود با غلظت مناسب، در کمترین زمان ممکن نتیجه را خواهید دید. پس از خرید کود سولفات منیزیم  می‌توانید آن را به سه شکل استفاده کنید تا باعث  بهبود رشد گیاه شود.

·        محلول پاشی کود منیزیم

همانطور که از نام آن پیدا است، در روش محلول پاشی، غلظت مناسبی از کود، به گیاه پاشیده می‌شوند. این روند هر 20 روز یکبار تکرار می‌شود، تا زمانی که علائم کمبود از بین رفته و تأثیر آن مشخص شود.

·        چالکود

در  روش چالکود سولفات منیزیم پیش از کاشت بذر به بستر کاشت افزوده می‌شود. یعنی پیش از آن که زمین به زیر کشت برود، در هر هکتار مقدار مشخصی از کود در زیر شخم مصرف می‌شود.

مقدار مصرف سولفات منیزیم

پودر منیزیم سولفات از 48/3 درصد منیزیم و 12/7درصد گوگرد تشکیل شده است. حال اگر علائم کمبود منیزیم را مشاهده کردید کافی است مقداری از پودر را در آن حل کرده و به گیاه اسپری کنید. اگر در مقیاس بزرگ کشاورزی می‌کنید، متخصصان این چنین توصیه می‌کنند.

  • برای نهال‌های جوان، 100 تا 200 گرم از کود منیزیم مایع به همراه کود حیوانی و به صورت چالکود در فصل زمستان به بستر نهال افزوده شود.
  • برای درختان بارده 200 تا 300 گرم به ازای هر درخت به همراه کود حیوانی در زمستان چالکود شود.
  • برای زراعت، پیش از کاشت گیاه 40 تا 60 کیلوگرم در هر هکتار به صورت نواری زیر کشت به خاک اضافه شود.

نکته مهم: میزان مصرف توصیه شده عمومی می باشد و مقدار دقیق مصرف بر اساس آنالیز خاک، نوع گیاه، کیفیت آب آبیاری، و سن گیاه متغییر می باشد حتماً قبل از مصرف از کارشناسان با تجربه مشاوره بگیرید.

سولفات منیزیم

مزایای مصرف سولفات منیزیم

چنانچه گیاه به سبب کمبود منیزیم دچار خسارت شود، با خرید کود سولفات منیزیم و مصرف آن از خسارت بیشتر به گیاه جلوگیری می شود. با این وجود قبل از آن که کمبود رخ دهد  برای تقویت گیاه طیق آنالیز می‌توان از سولفات منیزیم   استفاده کرد. بنابراین مزایای استفاده از این کود از این قرارند:

  • بالا بردن سرعت جوانه زنی بذرها
  • بالا بردن سطح پروتئین به ویژه در غلات پر مصرفی مانند گندم و جو
  • بالا بردن کیفیت کلروفیل گیاهان، برای کمک به رشد و نمو بهتر
  • بالا بردن مقدار و کیفیت روغن در گیاهان دانه‌های روغنی
  • بالا بردن سطح عملکرد گیاه

کود منیزیم مناسب چه گیاهانی است؟

منیزیم یکی از فاکتور های اصلی فعالیت کلروفیل است، بنابراین خرید کود سولفات منیزیم یا کلات منیزیم برای تمام گیاهان  مناسب است. استفاده از این کود کمک می‌کند تا گیاه عملکرد بهتری داشته باشد و محصول با کیفیتی به بازار عرضه کند. زمانی که نظر متخصصان را بررسی می‌کنیم، گیاهان زراعی، نهال‌ها، درختان بارده و به ویژه درخت انگور در برنامه دریافت کود منیزیم قرار دارند.

انواع کود منیزیم

خرید کود  منیزیم در دو نوع پودری و مایع انجام می‌شود. هر دوی این موارد برای استفاده باید در مقدار کافی اب مخلوط شوند.

برخی از انواع کود منیزیم در بازار

1.       کود منیزیم آهن 

این کود منیزیم و آهن را در کنار یکدیگر آورده است و در بسته‌های 25 کیلویی به فروش می‌رسد. همچنین با پتاسیم غنی شده است که به فتوسنتز بهتر کمک می‌کند. این کود برای محصولات زراعی، دانه‌های روغنی و محصولات باغی تولید شده است. در کود منیزیم آهن تاپ 5 درصد آهن، 7 درصد گوکرد، 3 درصد کلسیم و 5 درصد محلول منیزیم استفاده شده است. برای خرید  کود سولفات منیزیم می‌توانید با ما تماس بگیرید و با دریافت مشاوره بهترین نوع کود منیزیم را خریداری کنید.

2.      کود کامل ۲۰-۲۰-۲۰ منیزیم پودری npk

این پودر به طور کامل در آب حل می‌شود و به بهبود مقاومت گیاه کمک می‌کند. نحوه مصرف آن به صورت محلول پاشی است و برای گیاهان مختلف از جمیه زراعی، درختان میوه، سبزیجات برگی، سبزیجات میوه‌ای، گیاهان زینتی و پسته مرکبات مناسب است. کافی است طبق دستور در دوره مناسب و به مقدار کافی از محلول استفاده شود.

3.     کود منیزیم مایع ام جی پلاس

این کود به طور خاص برای گیاهان حساس تهیه شده است و کمک بسیاری به افزایش قند و روغن گیاهان و میوه‌ها می‌کند. از کود منیزیم باید به شیوه محلول پاشی استفاده شود. همچنین PH این محصول 5 است که یعنی اسیدی است، بنابراین اگر خاک بیش از حد قلیایی شده است و گیاه دچار ضعف است، می‌تواند کمک بزرگی باشد.

4.     کود دو سولفات منیزیم روی تاپ

این کود در بسته‌های 15 کیلویی فروخته می‌شود و به دلیل غنی شدن با روی نیازهای گسترده‌تر گیاهان را نیز پاسخ می‌دهد. در این محصول از 5 درصد روی، 10 درصد گوگرد، 3 درصد کلسیم و 5 درصد منیزیم محلول استفاده شده است. برای هر هکتار از زمینی که محصولات زراعی یا دانه‌های روغنی در آن کاشته شده است، 100 تا 150 کیلوگرم از این کود لازم است، اما برای هر درخت در باغ‌ها بین 2/0 تا 25/0 کیلوگرم کافی است.

5.     کود دوسولفات پتاسیم منیزیم ۱۰-۳۰ کیمیا کود پارس

این کود علاوه‌بر تأمین منیزیم لازم گیاهان، نیاز آن‌ها به پتاسیم را نیز پاسخ می‌دهد. بنابراین در بهبود فرآیند فتوسنتز مؤثر است و از گیاه در برابر سرمازدگی محافظت می‌کند. کود دوسولفات پتاسیم منیزیم ۱۰-۳۰ کیمیا کود پارس حاوی 7 درصد گوگرد، 8 درصد کلسیم، 5/1 درصد منیزیم محلول و 14 درصد پتاس محلول است. برخلاف موارد قبلی این کود باید به صورت چالکود استفاده شود.

قیمت کود منیزیم

قیمت کود منیزیم بر اساس وزن و نوعی که دارد متفاوت است. نکته بسیار مهم این است که کشاورزان از استفاده از کود منیزیم غافل نشوند. در واقع هزینه‌ای که برای خرید کود منیزیم سولفات پرداخت می‌شود در برابر نتیجه‌ای که استفاده از آن به دنبال دارد، بسیار کم است.

منیزیم مایع

سخن پایانی

خرید کود منیزیم سولفات بسیار ضروری است. این مورد را کشاورزان حرفه‌ای به خوبی درک کرده‌اند. اصولاً هدف از کشاورزی در وسعت زیاد، تأمین غذای مردم است. تصور کنید، گردوهایی خریده‌اید که هیچ مزه‌ای ندارند یا میوه‌هایی که شیرین نیستند. بنابراین پر واضح است که کودهایی مثل سولفات منیزیم در کیفیت میوه بسیار تاثیر گذار است.

آیا شما تجربه کشاورزی و خرید و فروش کود منیزیم را دارید؟ به نظر شما تأثیر آن بر رشد گیاه و کیفیت محصول نهایی چقدر است؟

نظرات خود را در سایت نیاز کشاورز به نمایش بگذارید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *