دسته‌بندی نشده

کودهای کلاته و اهمیت و کاربرد آن در کشاورزی

کودهای کلاته و اهمیت و کاربرد آن در کشاورزی

یکی از عوامل مهم در رشد و افزایش عملکرد گیاه تغذیه کودی مناسب است. برای جذب عناصر ماکرو و میکرو بایستی شرایط جذب در محیط ریشه فراهم شود. برخی از عناصر میکرو مانند آهن، منگنز، مس و روی در خاک اکسید شده و از دسترس گیاه خارج می شوند

این عناصر برای جذب بهتر بایستی به صورته کلاته مصرف شوند. کلاته ها مولکول های درشتی هستند که از یون های فلزی مانند Fe+2  ، Cu+2 ، Mn+2 ، Zn+2   محافظت می کند و مانع از تماس با هیدروکسید شده و از اکسیده شدن آنها جلوگیری می کند. 

عناصری که به صورت کلاته هستند پتانسیل بار بیشتری دارند و بهتر و سریعتر داخل ریشه حرکت می کنند. کود هایی که به شکل کلاته تولید می شوند کمتر دچار آبشویی شده و در خاک ثبات بیشتری دارند. مولکولهایی مثل CDTA ، DTPA ، EDDHA ، EDTA، HEDTA به عنوان محصور کننده های یون ها می توان از آنها استفاده کرد که متداول ترین آنها DTPA ، EDDHA ، EDTA می باشد.

چرا کود کلاته بهتر است؟

  • عناصر غذایی به شکل آلی جذب گیاه می شوند.
  • کود های کلاته به راحتی به داخل برگ نفوذ می کند.
  • کود های کلاته تحرک و پویایی بیشتری دارند.
  • یون های کلاته شده حلالیت بالایی دارند
  • یون های کلاته پایداری بیشتری نسبت به یون های آزاد دارد
  • رشد برخی عوامل بیماریزا را متوقف می کند

برخی کودهای کلاته شده

1-کود آمینو اسید کلاته شده : کلاته شدن  آمینو اسید  باعث پایداری بیشتر و جذب بیشتر آن شده و تحرک یونهای فلزی را افزایش می دهد کود آمینو اسید کلات شده به دلیل اینکه شکل پایداری دارد اثرات منفی خاک های اسیدی و قلیایی را کاهش می دهد.

مزایای استفاده از کود اسید آمینه کلات شده

  • مقاومت گیاه به استرس های محیطی مثل خشکی،شوری، سرما و گرما را کاهش می دهد.
  • میزان سبزینگی و تولید کلرفیل را افزایش می دهد
  • عملکرد و کیفیت محصول را بالا می برد
  • مصرف اسید هیومیک باعث زودرسی محصول می شود
  • اسید هیومیک باعث بهتر شدن جذب عناصر غذایی ماکرو و میکرو می شود.

 

2-کلات منیزیم : نقش مهمی در تولید کلرفیل دارد. مصرف کلات منیزیم باعث افزایش فتوسنتز، میزان گلدهی، افزایش درصد روغن در دانه های روغن و در نهایت افزایش عملکرد و کیفیت محصول می گردد.

 

3-کلات آهن: کود کلات آهن در خاک های قلیایی هم قابل جذب است. میزان فتوسنتز را افزایش می دهد و باعث افزایش مقاومت گیاه به بیماریها و تنش های محیطی می گردد. کمبود آهن در گیاه را بخوبی جبران می کند.

کلات روی:کلات روی حلالیت بالایی دارد و باعث افزایش جوانه زنی، گلدهی و افزایش عملکرد می شود. مصرف این کود باعث فعالسازی برخی آنزیمهای مهم در گیاه می شود.

 

کلات مس: در فعالیت های مهم فتوسنتز و تنفس موثر است، کاملا محلول در آب است و تعداد گل و میوه را در گاه افزایش می دهد.

کلات منگنز: کلات منگنز در انتقال الکترون در فتوسنتز موثر است. مصرف کود کلات منگنز باعث فعال سازی آنزیم ها شده و در فرایند اکسید اسیون و احیا موثر است.

کلات کلسیم: این کود در توسعه سلولی و استحکام دیواره سلولی نقش دارد و باعث تعادل آنیونی و کاتیونی شده و خسارت های ناشی از تنش سرما و گرما را کاهش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *