دسته‌بندی نشده

تاثیر کود های ازته بر گیاه

تاثیر کود های ازته بر گیاه

در مرحله رویشی در گیاه پروتئین و اسید نوکلئیک تولید می شود به همین علت گیاه در این مرحله به ازت بیشتری نیاز دارد. ریشه گیاه ازت را به فرم  NH3  و NO3  جذب می کند غلظت NH3  در خاک های اسیدی بسیار کم است. برخی گیاهان مثل چغندرقند تفاوتی در جذب ازت آمونیومی و نیتراته وجود ندارد. ولی در برخی دیگر مثل گوجه فرنگی  جذب هر دو نوع ازت ضروری است.

علائم کمبود ازت در گیاه

کمبود ازت فعالیت های متابولیسمی در گیاه را تحت تاثیر قرار می دهد. گیاهی که دچار کمبود ازت باشد تولید پروتئین و رشد آنزیم ها در آن کاهش می یاید و در نهایت رشد گیاه را تحت تاثیر قرار می دهد.

کمبود ازت در گیاه باعث زردی در برگهای پایین گیاه (برگ های پیر) شده و در حالت شدید  ریزش برگ در گیاه اتفاق می افتد در این حالت عمکرد محصول به شدت تحت تاثیرقرار می گیرد.

در غلات کمبود ازت باعث زردی گیاه و کاهش پنجه زنی در مراحل اولیه رشد می گردد. طول مرحله رویشی گیاه کاهش یافته و گیاه زودتر وارد مرحله زایشی می شوند. مصرف بیش از حد ازت باعث می شود بافت گیاه نرم شده و میزان ورس (خوابیدگی ساقه در غلات) در گندم افزایش یابد.

مصرف بیش از حد کود های ازته  مقاومت به آفات و بیماری ها را در گیاه کاهش می دهد و گیاه در زمان حمله آفات و بیماریها خسارت بیشتری می بینند.

 

نقش کود های ازته در گیاه

  • ازت نقش مهمی در تولید پروتئین و اسید های آمینه دارد
  • مصرف کود های ازته باعث افزایش سبزینگی گیاه می گردد
  • ازت همچنین باعث افزایش درصد پروتئین دانه می شود
  • مصرف بیش از حد کود های نیتراته باعث تجمع نیتریت در گیاه می شود.

نحوه مصرف کود ازته

گیاهان قادر به جذب ازت به فرم آمونیم، اوره و نیترات از طریق برگ هستند. ازت مورد نیاز گیاه را می توان از طریق مصرف کودهای اوره، سولفات آمونیم، فسفات آمونیم، نیترات آمونیم نیترات کلسیم و نیترات پتاسیم تامین کرد. اوره سرعت جذب بیشتری نسبت به آمونیم ونیترات دارد. کود اوره در دمای پایین و اویل فصل رشد بهتر از دیگر کود ها جذب گیاه می شوند. نکته مهم اینکه در زمان محلول پاشی کود های ازته استفاده از عناصر میکرو باعث افزایش سرعت جذب ازت  در گیاه می گردد.

کود ازته بایستی در سه مرحله و در هر مرحله یک سوم مقدار توصیه شده استفاده کرد. مقدار کل ازت مورد نیاز به بافت و آنالیز خاک، نوع گیاه و نوع کود مصرفی بستگی دارد قبل از خرید حتماً از کارشناسان در خصوص نوع کود، مقدار کود مورد نیاز  و زمان مصرف مشاوره بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *