دسته‌بندی نشده

مشخصات وقیمت خرید کود فسفر بالا

خرید کود فسفر بالا

کود فسفر بالا چیست؟

به ­طور کلی، فسفر جزو مواد ضروری برای رشد گیاهان و عملکرد بهتر آن­هاست. همچنین، خرید کود فسفر ­بالا کمک می‌کند که درختان برای عملکرد و رشد بهتر خود، از آن استفاده کنند و به بلوغ برسند.

یکی از انواع مهم کودهای شیمیایی، کود فسفر محسوب می­شود؛ چرا که در فعالیت‌هایی مانند فتوسنتز، ذخیرۀ انرژی، رشد سلول، تقسیم سلولی و دیگر فعالیت­های مهم موجودات زنده، نقش ضروری و مهمی را ایفا کند. از آنجایی که قیمت کود فسفر بالا مقرون­به­صرفه است و قیمت چندان بالایی ندارد، باعث شده است تا افراد زیادی به خرید آن تمایل داشته باشند.

DNA و RNA قسمت مهمی از ژنتیک یک گیاه را تشکیل می‌دهند و بسیاری از عوامل رشد و ساخت پروتئین آن­ها به این بخش مربوط می‌شود. فسفر جزء مهمی از DNA و RNA را تشکیل می­دهد؛ بنابراین، ادامۀ زندگی بیشتر گیاهان به این کود وابسته است و اهمیت بسزایی در رشد آن­ها دارد.

یکی دیگر از نکات مربوط به کود فسفر بالا این است که این ماده در خاک هم به­صورت ارگانیک و هم غیر­ارگانیک پیدا می­شود، اما شکل محلول آن در خاک به مقدار کمی وجود دارد. گیاهان نیز تنها قابلیت این را دارند که بخش حل­شده در محلول خاک را دریافت کنند؛ از این رو، گیاهان مقدار کمی فسفر را می­توانند در اختیار داشته باشند. این اتفاق به این دلیل است که بیشتر فسفر خاک در ترکیبات شیمیایی پایدار قرار دارد.

 

کود فسفر ­بالای مایع

هنگام خرید کود فسفر بالا با یک شکل دیگر آن، یعنی کود فسفر بالای مایع نیز مواجه خواهید شد. این کود در گذشته به­علت داشتن مولکول­های بزرگ اسید فسفریک، امکان استفاده از طریق برگ را نداشتند و نمی­شد به­صورت محلول­پاشی از آن استفاده کرد؛ اما امروزه با در دسترس قرار­گرفتن انواع کود فسفر بالای مایع، شما امکان استفاده از آن را برای گیاه خود دارید. کودهای فسفر بالای مایع در انواع برندها و قیمت­ها در بازار وجود دارند که هر یک، ویژگی­های مخصوص­به­خود را دارند.

این شکل از انواع مدل­های کود فسفر، استفاده برای گیاهان را راحت­تر می­سازد و شما را با چالش­های کمتری مواجه می­سازد.

 

انواع کود فسفر بالا

انواع کود فسفر بالا

خرید کود فسفر بالا انواع مختلفی دارد (مانند فسفیت پتاسیم) که ممکن است برای انتخاب، شما را دچار مشکل کند. در اینجا به بررسی انواع مدل­های جامد و مایع آن خواهیم پرداخت.

کود سوپر­ فسفات ساده:

این کود به­طور کلی دارای تقریباً 9 درصد فسفر، 11 درصد گوگرد و 19 درصد کلسیم است. یکی از ویژگی‌های این کود این است که به شکل گرانوله وجود دارد و قابلیت استفاده در همۀ بخش‌های زراعی را دارد. علاوه بر این، اگر حتی در محیط رطوبت کافی وجود نداشته باشد، بدون هیچ مشکلی برای مدت طولانی قابل استفاده است. با اکثر کود­ها، به جز کودهای اوره فسفات و دی­آمونیوم­فسفات، قابلیت ترکیب­شدن دارد و به علت وجود گوگرد و کلسیم، باعث نگهداری ساختار خاک می­شود.

 

مونو ­آمونیوم ­فسفات:

شامل 22 درصد فسفر، 1.5 درصد گوگرد، 10 درصد نیتروژن و 1.6 درصد عناصر دیگر مثل کلسیم است .یکی از ویژگی‌های خوب این نوع از انواع کود فسفر بالا، این است که با بیشتر کودها می­تواند ترکیب شود و در بیشتر بخش­های کشاورزی مورد استفاده قرار می­گیرد. با داشتن مقدار بالای فسفر و میزان کم فلزات سنگین، به یکی از انواع محبوب کود فسفر بالا تبدیل شده است. همچنین، این کود به نسبت دی­آمونیوم­فسفات، بیشتر توصیه می­شود و آن هم به علت واکنش اسیدی زیاد دی­آمونیوم­فسفات در خاک­های آهکی است.

 

دی ­آمونیوم ­فسفات:

این کود فسفر بالا شامل 18 درصد نیتروژن، 20 درصد فسفر و 1.5 درصد گوگرد است. یکی از ویژگی­های این نوع کود، ترکیب­شدن با اکثر کود­ها، حتی انواع کمیاب آن­هاست. همچنین، یکی دیگر از موارد استفادۀ این کود، به­عنوان کود نیتروژن است؛ چرا که میزان نیتروژن بالایی دارد.

 

آمونیوم ­پلی ­فسفات:

این کود شامل 10 درصد نیتروژن و 15 درصد فسفر است. علاوه بر این، تمام میزان فسفری که در این کود  وجود دارد، امکان حل­شدن در آب را دارد.

سنگ فسفات یا خاک فسفات:

یکی دیگر از انواع کود فسفر بالا، این نوع است که شامل 15 درصد فسفر است. نحوۀ استفاده از آن به­صورت چال در باغ­ها یا قبل کشت در مزارع است.

 

مونو ­پتاسیم ­فسفات:

این کود شامل 23 درصد فسفر و 20 درصد پتاسیم است. یکی از مزایای این کود، قابلیت انحلال بالای آن است و به همین دلیل، می­توان به­صورت محلول در آب برای گیاه نیز مورد استفاده قرار داد. البته، باید بدانید که علاوه بر محلول در آب، به­صورت پاشش بر سطح خاک نیز امکان استفاده دارد.

 

سوپر ­فسفات ­تریپل:

این کود فسفر بالا شامل 20 درصد فسفر و مقدار قابل توجهی عناصر دیگری مانند کلسیم و گوگرد است. به­علاوه، هنگامی که این کود به شکل نواری در فاصلۀ پنج سانت از یک بذر قرار می‌گیرد، نسبت به کاربرد پخش سطحی بیشتر و بالاتر است. ضمن اینکه قابلیت استفاده و ترکیب با سایر عناصر را نیز دارد.

 

بهترین زمان استفاده از کود فسفر بالا

خرید کود فسفر بالا یک انتخاب هوشمندانه برای کسانی است که دارای گیاهان مختلف هستند. این کود از ریشۀ گیاهان دریافت می­شود و به ساقه­ها و برگ­های آن­ها انتقال می­یابد. به­علاوه اینکه اگر زمان تماس فسفر با ذرات خاک زیادتر باشد، تأثیر آن در گیاه به همین مراتب افزایش می­یابد؛ اما باید یک نکتۀ مهم راجع­به فسفر و مقدار آن به گیاهان دانست: هر چه میزان فسفری که به گیاهان انتقال پیدا می­کند، بیش از اندازه باشد، باعث کاهش­یافتن دیگر مواد مورد­نیاز برای گیاهان می­شود. از این رو، باید در مصرف آن به اندازۀ کافی دقت داشته باشید تا از آسیب­ها و خطرات ناشی از آن به محصول خود جلوگیری به عمل آورید. ضمن اینکه فسفر یک مادۀ آلوده­کنندۀ خاک نیز به شمار می­رود و اگر در استفاده از آن افراط کنید، باعث آسیب­زدن به محیط­زیست نیز خواهد شد.

اگر نکات بالا را متوجه شده­اید، حتماً در استفادۀ فسفر از آن­ها استفاده کنید. به­طور کلی، بهترین زمان اعمال فسفر، هنگام شخم­زدن زمین و قبل از کاشت محصول است. در واقع، باید مقدار مناسبی از کود فسفر بالا برای تقویت استفاده کنیم. البته، این می‌تواند در گیاهان مختلف، متفاوت باشد؛ به­عنوان مثال، برای برنج دقیقاً زمان کاشت باید از این کود استفاده کرد. علاوه بر تمام این مسائل، دقت داشته باشید که از این کودها دقیقاً در محل کاشت دانه اضافه کنید و نه به­صورت پراکنده در اطراف آن.

همان مقدار اولیۀ اعمال این کودها برای گیاهان کافی است؛ زیرا میزان آن­ با آبیاری کاهش نمی­یابد و احتیاج به دادن دوبارۀ آن­ به­صورت مرحله‌ای نیست.

پیشنهاد ما به شما برای خرید کود، کود مینرال تکسا می باشد. همچنین برای مشاهده دیگر محصولات می توانید به بخش فروشگاه مراجعه کنید.

علائم کمبود کود فسفر بالا در گیاهان

همان‌طور که از اهمیت و خرید کود فسفر بالا در گیاهان صحبت کردیم، باید بدانیم که کمبود آن در گیاهان نیز خطراتی را به دنبال دارد؛ بنابراین، فهمیدن به­موقع این موضوع باعث می­شود گیاه به رشد طبیعی خود ادامه دهد و از مضرات آن جلوگیری به عمل آید.

راحت­ترین و ساده­ترین راه برای فهمیدن این موضوع، مشاهدۀ بالینی گیاه است. در واقع، با مشاهدۀ یک سری علائم، مانند کوچک­بودن بیش از حد گیاه، تولید­نکردن گل یا محصول، داشتن ریشۀ ضعیف و دارا­بودن رنگ سبز روشن یا بنفش، از علائم مهمی هستند که هشدار کمبود کود فسفر را در گیاهان می­دهد.

موارد گفته­شده باعث قطع محصول­دهی گیاه می­شود؛ بنابراین، با مشاهدۀ این علائم اقدام به اعمال کود فسفر بالا کنید تا هر چه سریع­تر مشکل برطرف شود. در واقع، اگر به­موقع متوجه این قضیه شوید، مشکل چندانی برای گیاه شما به وجود نخواهد آمد؛ اما دقت داشته باشید در مصرف بی­رویۀ کود فسفر بالا خودداری کنید.

مشاهدۀ بالینی گیاهان نمی‌تواند به­تنهایی ثابت کند که دچار کمبود کود فسفر بالا هستند یا اگر هم ثابت کند، در موارد خیلی شدید، متوجه آن خواهید شد و به­موقع نمی­توانید مشکل را درمان کنید. بنابراین، با انجام یک سری آزمایشات در آزمایشگاه­های خاک و گیاه­شناسی به­صورت کاملاً علمی و قطعی به بررسی کمبود آن بپردازید. در آزمایشگاه­های مربوطه، با بررسی سطح و مقدار فسفر خاک متوجه کمبود آن می­شوند. در واقع، از محلول شیمیایی برای استخراج  فسفر استفاده می­کنند و مواد به­دست­آمده را مورد آزمایش قرار خواهند داد. در نهایت، طبق غلظت آن، نظر قطعی را می­دهند.

 

مزایای استفاده از کود فسفر بالا در گیاهان

همان­طور که تا الان به آن اشاره شد، کود فسفر بالا از مزایای بی­شماری برخوردار است و برای افرادی که دارای باغ و زمین­های کشاورزی هستند، بسیار ضروری و لازم است. در اینجا به برخی از مزایای آن اشاره خواهیم کرد.

یکی از مزایای مهم خرید کود فسفر بالا این است که باعث افزایش تولید دانه در گیاهان و همچنین، تحریک رشد گیاه می‌شود که در نهایت سبب رشد و نمو صعودی آن­ها خواهد شد. افزون بر این، گاهی عواملی وجود دارند که باعث بیماری گیاه می­شوند، اما با اعمال این کود، مقاومت ساقۀ گیاه در برابر عوامل بیماری­زا افزایش می­یابد. این کود باعث می‌شود سیستم ایمنی گیاهان در مقابل آفات مختلف یا خطرات این­چنینی افزایش یابد تا در نهایت، کیفیت محصولات و میوه­های تولید­شده از گیاهان به بهترین شکل و مطلوب­ترین حالت خود باشد. ضمن اینکه کود فسفر بالا، بلوغ زودهنگامی را در ریشۀ گیاهان به وجود می­آورد که این بلوغ، یکنواخت­تر و سریع­تر نیز هست.

همان­طور که می­دانید، وقتی که میوه­دهی و گل­دهی گیاهان با بالاترین کیفیت ممکن باشد، یعنی کوددهی درست انجام شده است. از این رو، خرید کود فسفر بالا باعث بهبود میوه­دهی و افزایش کیفیت گل­دهی در گیاهان می­شود.

 

مقدار فسفر طبیعی در خاک

فسفر به­صورت طبیعی در برخی خاک­ها وجود دارد. در واقع، در اکثر خاک­ها که سطح کمی دارند، فسفر یافت می­شود، ولی میزان آن متفاوت است. البته باید بدانیم که فسفر طبیعی در خاک به­صورت ارگانیک و غیر­ارگانیک پیدا می­شود؛ اما گیاهان تنها امکان استفاده از بخش حل­شده را دارند و فسفر موجود در خاک به شکل یک ترکیب شیمیایی پایدار یافت می‌شود. بنابراین، مقدار کمی فسفر در اختیار گیاهان از طریق خاک قرار می­گیرد.

 

نکات مهم در هنگام استفاده از کود فسفر بالا

نکات بسیار مهمی در هنگام استفاده و خرید کود فسفر بالا وجود دارد که دانستن آن­ها لازم است. به­عنوان اولین نکته توجه داشته باشید که کود فسفر را در نزدیکی گیاه بپاشید. در واقع، برخی خاک­ها دارای فسفر کمی هستند و این کار سبب می­شود جذب این عنصر توسط گیاه بسیار بالاتر رود. با توجه به نکتۀ گفته­شده، اگر شما این کود را روی خاک اطراف گیاه پخش کنید، باعث می­شوید گیاه به اندازۀ کافی آن را جذب نکند.

اگر بتوانید ph خاک را به بیشتر از پنج برسانید، روند جذب فسفر را افزایش می­دهید. این اتفاق بدین خاطر میفتد که فسفر در خاک با آلومینیوم موجود، به دلیل مقدار کم آن وارد واکنش نمی‌شود و به­راحتی در دسترس گیاه قرار می‌گیرد. برای این کار می­توانید آهک را به خاک­های اسیدی اعمال کنید تا ph خاک بالاتر رود. اگر ph خاک کمتر از ۵ باشد، آلومینیوم موجود به­راحتی با فسفر واکنش می­دهد و به مقدار کافی جذب آن می­شود؛ بنابراین، هر چه خاک موجود قلیایی­تر باشد، جذب فسفر بالاتر خواهد رفت.

بهترین  ph برای خاک، تقریباً 6.5 تا 7 گزارش شده است؛ چرا که اگر بالاتر از این مقدار باشد، به علت تشکیل فسفات­های کلسیم مجدد، از جذب آن توسط گیاه خودداری می­شود.

 

به­عنوان کلام آخر، باید بدانید که خریدکود فسفر بالا برای گیاهان کاملاً انتخاب مفیدی است و مؤثر واقع خواهد شد و از جنبه­های زیست­محیطی نیز دارای مزایایی است. خرید کود فسفر بالا در بازار به­دلیل داشتن مدل­های متنوع، شما را با چالش روبرو خواهد کرد.

قیمت  خرید کود فسفر بالا نیز با توجه به برند، وزن و کارایی آن می‌تواند متفاوت باشد که می­توانید با تحقیقات کافی به انتخاب یکی از آن­ها اقدام کنید.

برای دریافت مشاوره از مشاورین مجموعه می توانید از طریق راه های ارتباطی با مشاورین نیاز کشاورز تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *